Auto tirgotājs: izmaiņas PVN shēmu novēršanai radījušas absurdu situāciju un zaudējumus godīgiem tirgotājiem

Lietota auto iegāde daudziem šķiet laimes spēle, kurā var iegūt gan ļoti labi uzturētu automobili, gan iekrist ar cenai neatbilstošu piedāvājumu.

Lietotu auto tirgus bieži tiek piesaukts arī saistībā ar PVN izkrāpšanas shēmām, tāpēc kopš gada sākuma ir stājušās spēkā vairākas izmaiņas likumos, kas regulē automobiļu tirdzniecību un reģistrāciju.

Audi Q7 Foto: iAuto.lv

Tostarp stājušies spēkā arī noteikumi, kas paredz, ka tiem automobiļiem līdz piecu gadu vecumam, kuri iegādāti citā ES dalībvalstī un pirmoreiz tiek reģistrēti Latvijā vai kuri gada laikā pēc pirmās reģistrācijas Latvijā atkārtoti iegādāti citā ES dalībvalstī un atkārtoti tiek reģistrēti Latvijā, Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā tiek uzlikts atsavināšanas aizliegums 15 dienu garumā, kura darbības laikā VID veic nodokļu administrēšanas pasākumus, pēc kuru pabeigšanas atsavināšanas aizliegumu dzēš.

Par situāciju lietotu auto tirgū portāls iAuto sarunājās ar autosalona “Baltie” auto tirgus ekspertu Kārli Eidi, kurš apstiprina valdošos priekšstatus par lietotu auto tirgu – tas lielā mērā ir balstīts ar sagrozītiem odometriem, sistu automobiļu tirgošanu un PVN shēmām, taču uzsver, ka, par to runājot, lietotu auto tirgus būtu jādala divos segmentos – lietotu auto tirgus un mazlietotu auto tirgus: “Ja skatāmies lietotu automobiļu tirgu, tad tajā raksturīgi ir tirgot sistus un ‘attītus’ automobiļus. Savukārt mazlietoto auto tirgū biežāk sastopamas PVN shēmas. Protams, arī tur var atrast kādus, kas groza odometrus, bet normāli tirgotāji to cenšas nedarīt. Ja pavērojam lietotu automobiļu cenas Latvijā un Vācijā, tad Latvijā tās ir zemākas. Bet jāsaprot, ka Vācijā nav nekādu brīnumnoliktavu, kur tās mašīnas stāv un var dabūt lētāk. Mobile.de ir labs indikators. Piemēram 2009. gada “Audi A6” ar 200 000 km nobraukumu Latvijā ir lētāks nekā tur. Ja šis auto būs kalpojis par taksometru un nobraucis divreiz vairāk, tad tas arī Vācijā būs lēts. Tādu tad paņem, sakopj un atsvaidzina, un tirgo te. Mazlietotu auto tirgū gan tas nav izplatīti – vairāk PVN shēmas, kas tagad ierobežotas, un var gadīties pa kādam sistam auto.”

Nissan Foto: iAuto.lv

Jautājot par to, vai un kā iespējams ierobežot odometru grozīšanu, Eidis piebilst, ka šeit ko mainīt ir ļoti grūti – jāizglīto cilvēki un jāatceras, ka automobiļi vienmēr jāpārbauda. Taču arī tas ne vienmēr ir viegli izdarāms, jo dīleri ne vienmēr vēlas sniegt informāciju cilvēkiem, kas nav mašīnas īpašnieki. Runājot par iespaidu, kādu radījuši jaunie ierobežojumi, lai novērstu PVN shēmošanu, Eidim ir divējādas domas: “No vienas puses mani šie ierobežojumi priecē, jo tas kaut nedaudz sakārtos tirgu. Tas bija ārprāts, kas bija līdz šim – cenas, cenu dempingi, PVN shēmas. Bet no otras puses šis 15 dienu ierobežojums reģistrācijai auto tirgotājiem rada zaudējumus. Patiesībā ir radusies absurda situācija. Piemēram, ja vēlamies tirgot mazlietotu, vienu gadu vecu “Volkswagen Golf” no Vācijas ar cenu 17 000 EUR, tad 15 dienas mēs to nevaram reģistrēt. Kamēr tādam 2011. gada “Porsche Cayenne Turbo”, kas maksā daudz vairāk, šāda aizlieguma nav, jo likums nosaka atsavināšanas aizliegumu līdz 5 gadus veciem auto.”

Kā risinājumu PVN shēmotāju apturēšanai, neietekmējot godīgos autotirgotājus, Kārlis Eidis iesaka aizliegt pusgadu vai gadu Latvijā atkārtoti reģistrēt tādus transportlīdzekļus, kas bijuši reģistrēti Latvijā taču izvesti uz ārzemēm. Tāpat Eidis arī apšauba VID kapacitāti veikt auto pārbaudi, ņemot vērā likumā noteikto 15 dienu termiņu, jo tam papildus nepieciešami cilvēkresursi. VID drīzāk būtu jāizvērtē auto tirgotāji, kuriem šo aizliegumu piemērot un kuriem ne. 

Raksti komentāros savu viedokli par to, kas vēl būtu darāms, lai uzlabotu lietotu auto tirgu Latvijā!

Lasi portālā iAuto par šo tēmu vēl:

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.