Latvijā līdz 2023.gadam publiskā iepirkumā tiks atlasīti uzņēmumi, kuri turpmāk veiks transportlīdzekļu tehniskās apskates, otrdien nolēma valdība, izskatot Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par izmaiņām transportlīdzekļu valsts tehniskajā apskatē”.
Attiecīgajiem uzņēmumiem būs jānodrošina noteiktas prasības transportlīdzekļu tehniskās apskates stacijai, tehniskās kontroles iekārtām un aprīkojumam, kā arī darbinieku kvalifikācijai un kompetencei.
Paredzēts, ka publisko iepirkumu principu piemērošana padarīs caurskatāmu un objektīvu uzņēmēju ienākšanu tehniskās apskates pakalpojuma tirgū un veicinās privāto komersantu iesaisti saimnieciskajā darbībā. Iepirkuma mērķis būs nodrošināt objektīvu transportlīdzekļu tehniskās kontroles veikšanu, vienlaikus klientam nodrošinot labāku pakalpojumu kvalitāti un pieejamību.
SM, izvērtējot visus juridiskos un praktiskos apstākļus, atzina, ka Latvijā ar Ceļu satiksmes likumu noteiktā tehniskās apskates veikšana speciāli akreditētajos uzņēmumos (tā sauktā test-only sistēma) ir saglabājama arī turpmāk. Tā pilnībā atbilst Eiropas Savienības tiesību aktiem un tiek piemērota vairumā ES dalībvalstu.
SM sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par izmaiņām transportlīdzekļu valsts tehniskajā apskatē” skaidro, ka tas sagatavots, lai noteiktu pasākumus un to īstenošanas termiņus, pārņemot Eiropas Padomes un Parlamenta 2014.gada 3.aprīļa direktīvu par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm.
Ministrijā skaidro, ka Latvijā transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate tiek veikta ne tikai, lai kontrolētu transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, bet arī, lai nodrošinātu datu atjaunošanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, atklātu tiesībaizsardzības iestāžu meklēšanā esošos transportlīdzekļus un veiktu normatīvos noteiktās kontroles funkcijas, kas saistītas ar transportlīdzekļa un tā vadītāja piedalīšanos ceļu satiksmē. Pamatojoties uz tiesību aktiem, tehniskajā apskatē tiek nodrošināta nodokļu un nenomaksāto naudas sodu samaksas kontrole un iekasēšana, obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kontrole, kā arī nodrošināti citi pasākumi un procedūras, kuriem ir ietekme uz ceļu satiksmes drošību un sabiedrisko kārtību kopumā, kā arī valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumiem.
Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskate ik gadu nodrošina nodokļu un administratīvo naudas sodu maksājumu valsts budžeta ieņēmumus aptuveni 130 miljonu eiro apmērā.
Transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati pašreiz veic Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), bet transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli valsts tehniskās apskates ietvaros veic CSDD un CSDD akreditētās sabiedrības – SIA “Auteko&TÜV Latvija”, SIA “Autests”, SIA “Scantest” un SIA “Venttests”.
Pārņemot Eiropas Padomes un Parlamenta direktīvu par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm, CSDD būs uzdevums akreditēt personu tehniskās kontroles veikšanai, kura izvēlēta publisko iepirkumu reglamentējošos tiesību aktos noteiktajā kārtībā, ja tā izpilda šo noteikumu prasības attiecībā uz transportlīdzekļu tehniskās kontroles inspektoru kompetenci, apmācību un atestāciju, kā arī prasības transportlīdzekļu tehniskās apskates stacijai, tehniskās kontroles iekārtām un aprīkojumam. Tāpat CSDD būs jānodrošina, ka tehniskās apskates staciju izvietojums un skaits ir tāds, kas paredz valsts tehniskās apskates pakalpojumu pieejamību Latvijas teritorijā un to atbilstību kvalitātes prasībām, un jāveic tehniskās kontroles inspektoru darbības uzraudzību, to apmācību un atestāciju.
SM skaidro, ka tādējādi CSDD arī turpmāk saglabās transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates funkcijas veikšanu.
SM tehniskās apskates procesa pilnveidošanai ir paredzējusi veikt vairākas darbības. Līdz 2020.gada 1.janvārim tehniskās kontroles funkcija tehniskās apskates ietvaros pilnībā tiks nodota akreditētajiem uzņēmumiem, un CSDD veiks tehniskās kontroles uzraudzību. Paredzēts, ka tehniskās apskates uzraugošā institūcija tiks nodalīta no akreditētām sabiedrībām.
Līdz 2020.gada 1.septembrim tiks skaidri noteikts publisko iepirkumu līguma priekšmets, sagatavots laika grafiks visam iepirkuma procesam, izveidota iepirkuma vērtēšanas komisija, sagatavots iepirkuma ekonomiskais pamatojums, pieņemts lēmums par to, kādu iepirkuma procedūru izmantot, sagatavots nolikums un tehniskā specifikācija. Papildus minētajam tiks izvērtēti arī jautājumi par cenu noteikšanu, darbības apmēriem un citiem konkurences elementiem.
Savukārt līdz 2021.gada 1.jūlijam tiks pabeigta publiskā iepirkuma procedūra, izvēlēti tehniskās kontroles veicēji un noslēgti atbilstoši līgumi.
Līdz 2023.gada 1.janvārim paredzēts, ka izvēlētie tehniskās kontroles uzņēmumi veiks sagatavošanās darbus atbilstoši akreditācijas prasībām un saņems akreditāciju, kā arī sāks darbu. Šajā termiņā tiks pārtraukti līgumi ar iepriekšējiem tehniskās kontroles veicējiem.
Tā kā iekārtām un aprīkojumam tehniskās apskates stacijās būtu jāatbilst prasībām, kas noteiktas tehniskās apskates veikšanai, ar to saistās nozīmīgi ieguldījumi un pielāgojumi, kuru īstenošanai ir nepieciešams laiks. Līdz ar to SM ieskatā noteiktais ieviešanas termiņš – 2023.gada 1.janvāris ir atbilstošs un samērīgs.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka vasarā Konkurences padome (KP) nāca klajā ar secinājumu, ka valsts nepamatoti liedz privātajiem uzņēmumiem iesaistīties transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū. Savukārt SM norādīja, ka Latvijas autoparka tehniskās apskates tirgus atvēršana var atstāt iespaidu uz satiksmes drošību.
Foto: Ilustratīvs attēls