Saeimas komisija galīgajā lasījumā atbalsta apjomīgos grozījumus OCTA likumā

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ceturtdien izskatīšanai trešajā lasījumā atbalstīja grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā.

Izmaiņas likumā rosinātas, lai novērstu praksē konstatētās nepilnības un ieviestu uzlabojumus ceļu satiksmesnegadījumā cietušo personu, apdrošināšanas ņēmēju un autovadītāju interesēs, aģentūru LETA informēja parlamenta Preses dienestā.

Likumu paredzēts papildināt ar nosacījumu, ka OCTA līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošināšanas līguma noslēgšanas. Tas nepieciešams, lai samazinātu tādu gadījumu skaitu, kad OCTA līgumi stājas spēkā pēc apdrošināšanas sabiedrības darbības apturēšanas. Līdz šim nebija noteikts, cik ilgā laikā pēc līguma noslēgšanas tam jāstājas spēkā.

Ņemot vērā, ka spēkā esošais regulējums nenosaka, kam jāslēdz apdrošināšanas līgums gadījumos, kad Latvijā no uzskaites noņemts un komersantam pārdošanai nodots transportlīdzeklis, kurš aprīkots ar tirdzniecības numura zīmēm, piedalās izmēģinājuma braucienos, turpmāk plānots, ka par OCTA līgumu atbildīgs būs tirgotājs. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, kurš, piemēram, savu automašīnu būs nodevis pārdošanai, apdrošināšanas līgums automātiski zaudēs spēku un viņš varēs saņemt atpakaļ neizmantoto apdrošināšanas prēmijas daļu.

Izmaiņas arī paredz, ka transportlīdzeklim ar ārvalsts numura zīmi, kurš reģistrēts citā Eiropas Ekonomiskās zonas valstī vai Šveices konfederācijā un pēc tam ievests Latvijā, reģistrēšanas brīdī Latvijā automātiski zaudē spēku pirms tam uz 30 dienām noslēgtais apdrošināšanas līgums. Šāds risinājums piedāvāts, jo nav pieļaujams, ka šādi apdrošināšanas līgumi turpina darboties arī pēc transportlīdzekļa pārreģistrācijas Latvijā, teikts grozījumu anotācijā. OCTA līguma slēgšana uz 30 dienām noteikta, lai citā dalībvalstī reģistrētu transportlīdzekli varētu nogādāt līdz Latvijai un veikt citas nepieciešamās darbības dalībai ceļu satiksmē.

Tāpat ar grozījumiem plānots novērst gadījumus, kad transportlīdzekļa īpašnieki pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrē un saņem taksometra numura zīmes, lai transportlīdzekli izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slēdzot apdrošināšanas līgumu. Paredzēts, ka šādos gadījumos līgums automātiski zaudēs spēku un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA polise, savukārt apdrošinātājiem tādējādi tiks nodrošināta iespēja noteikt atbilstošu apdrošināšanas prēmijas apmēru atkarībā no patiesā transportlīdzekļa izmantošanas mērķa.

Likuma izmaiņas arī rosinātas, lai apdrošinātājiem un Latvijas Transporta apdrošinātāju birojam noteiktās situācijās paredzētu tiesības iesniegt regresa prasības, kā arī noteiktu, ka ar zagtu transportlīdzekli nodarītos zaudējumus kompensē saskaņā ar apdrošināšanas līgumu, nevis izmaksā no OCTA Garantijas fonda.

Savukārt atbilstoši Eiropas Savienības regulai par saskaņotajiem patēriņa cenu indeksiem ar grozījumiem paredzēts precizēt personai, kā arī mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas limitus, un tos plānots piemērot ceļu satiksmesnegadījumiem, kas notikuši, sākot ar šī gada 1.janvāri.

Grozījumi paredz vēl arī virkni citu pilnveidojumu, tostarp noteikt, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt, ja apdrošinātājam būs anulēta licence, uzsākta tā pašlikvidācija vai arī transportlīdzeklim mainīts identifikācijas numurs.

Par OCTA likuma grozījumiem galīgajā lasījumā vēl jālemj Saeimai, un plānots, izmaiņas stāsies spēkā šī gada 1.maijā.
 

Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.