Pašvaldības kapitālsabiedrība “Rīgas satiksme” (RS) privātam uzņēmumam “Konsultatīvā sabiedrība “Conventus”” (“Conventus”) maksā aptuveni vienu miljonu eiro gadā par parādu piedziņu, un auditorkompānija “Ernst&Young” ierosinājusi izvērtēt šī pakalpojuma efektivitāti, vēstīja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums “De facto”.
“Ernst&Young” veiktajā auditā konstatēts, ka 2017.gadā no autostāvvietu pakalpojumiem kopā RS ieņēmumi bija 12,5 miljoni eiro, tai skaitā 1,8 miljoni eiro iekasēti no pēcapmaksas paziņojumiem. Savukārt pērn šie ieņēmumi bija attiecīgi 13,6 miljoni un 1,7 miljoni eiro. Parādu piedziņu RS interesēs nodrošina “Conventus”, par ko 2017.gadā pašvaldības kapitālsabiedrība šim partnerim samaksāja teju 1,03 miljonus eiro, bet 2018.gadā – 943 000 eiro.
Bijušais RS pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss iepriekš LTV norādīja, ka pašvaldības uzņēmumam parādu piedziņa ir jāpadara efektīvāka, vai nu iesaistot tajā, piemēram, pašvaldības policiju, vai arī panākot, ka automašīnai nevar iziet tehnisko apskati, kamēr nav apmaksāti piemērotie sodi par neatļautu transportlīdzekļa novietošanu RS stāvvietā.
“Es saprotu, ka šī parādu piedziņa ir bijusi neveiksmīga, izmaksas ir milzīgas, un tirgū šis pasākums un pakalpojums citiem komersantiem maksā daudz lētāk,” iepriekš izteicās Matīss, norādot, ka šis esot kārtējais darījums, kas būtu jāanalizē, un jāmeklē iespējas RS nepārmaksāt par pakalpojumu, ko citi saņemot lētāk.
RS līgumu par parādu atgūšanas pakalpojumiem ar “Conventus” noslēgusi 2014.gada nogalē uz pieciem gadiem. Ja līgumu nolemtu lauzt, RS par to būtu jābrīdina partneri pusgadu iepriekš. Jaunieceltais RS pagaidu valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis raidījumam skaidroja, ka “Conventus” bija vienīgais pretendents, kas iesniedza piedāvājumu, jo “tas darbiņš jau nav tik vienkāršs būtībā”.
“Nu tiešām, ja tā skatāmies visus tos faktus, labs līgums īstenībā. Normāls līgums par labu cenu, pie tam godīgi noslēgts. Nav tur kaut kādi brīnumi, ja jau neviens [cits pretendents] nepieteicās [iepirkuma konkursā],” raidījumam vērtēja RS pagaidu vadītājs, piebilstot, ka “Conventus” parādus piedzen ne tikai no nemaksātājiem par stāvvietām, bet arī no sabiedriskā transporta bezbiļetniekiem.
“Conventus” pārstāvji savukārt pauda sašutumu par “Ernst&Young” secinājumiem, un norādīja, ka RS maksājumos uzņēmumam ietilpst ne vien ārpustiesas parādu atgūšana, bet arī tūkstošiem tiesvedības procesu, tai skaitā valsts nodevas par tiem.
Viens no “Conventus” līdzīpašniekiem un valdes locekļiem Jānis Krastiņš sarunā ar “De facto” norādīja, ka RS nav vienīgais uzņēmuma klients autostāvvietu nozarē. “Nu, iedomājieties, ja ar mums strādā praktiski visi Latvijas lielākie stāvvietu operatori, tad par ko tas liecina? Visiem mēs esam neefektīvi, tāpēc mūs izvēlas? Nu tas ir absurds!” komentēja Krastiņš.
“Conventus” finanšu dati par 2017.gadu gan liecina, ka no RS nākušais miljons eiro veido gandrīz pusi no uzņēmuma apgrozījuma. Uzņēmuma finanšu pārskats par 2018.gadu gan vēl nav pieejams.
“De facto” arī vēstīja, ka 2016.gada nogalē “Conventus” nopirka juridisko pakalpojumu firmu “Lex Interpretis”, kurai šā gada janvārī vēsturiskais nosaukums mainīts uz SIA “CCS Latvija”. “Lex Interpretis” savulaik dibinājis advokāts un ilggadējs Rīgas mēra Nila Ušakova (S) padomnieks Jānis Dzanuškāns ar brāli, vēlāk starp īpašniekiem bijusi viņa sieva, bet nu jau desmit gadus oficiālas saistības ar uzņēmumu Dzanuškānam neesot. No 2011. līdz 2016.gadam “Lex Interpretis” ticis pie vairākiem juridisko pakalpojumu līgumiem galvaspilsētas struktūrās, piemēram, Rīgas Pašvaldības policijā un “Rīgas namu pārvaldniekā”.
“Conventus” valdes loceklis Krastiņš raidījumam apgalvoja, ka uzņēmums nopirkts, lai veidotu biznesu kopā ar lietuviešu partneriem. Pēc viņa teiktā, Dzanuškāns ar pirkumu nekādi neesot saistīts.
Foto: Ekrānšāviņš no T