2020. gada Jūnijā Latvijas jaunu auto tirgus jau piedzīvoja -23% kritumu pretstatā Maija un Aprīļa -55%, kur Maija mēneša otrajā pusē un Jūnijā klientu aktivitāte sāka atgriezties jau ierastā līmenī, saglabājot piesardzību.
Latvijas auto tirgum, ar -30% kritumu pusgadā uz ES kopējā samazinājuma 41,5% apmērā fona, ir salīdzinoši labāki tirgus apstākļi, jo Spānija ar -54,2%, Itālija ar 50,4% un Francija ar 48,5% ir bezprecedenta auto tirgus kritums ES vēsturē.
Latvijas pandēmijas apkarošanas laicīga reakcija, pareizi spertie soļi un veiksmīga COID19 apkarošana deva iespēju biznesā, tirdzniecībā un ekonomikā asinsritei atgriezties ātrāk par iepriekš plānoto. Nepiedzīvojot pilnīgu autotirdzniecības uzņēmumu darbības apturēšanu COVID19 uzliesmojuma laikā ļāva tiem izdzīvot smagākos pandēmijas uzliesmojuma mēnešus, lai mēģinātu atgūties turpmākajā vasaras periodā.
Komerctransporta tirdzniecības rezultāti Jūnija mēnesī nav tik iepriecinoši, kur saglabājas iepriekšējo mēneši kritums -34% apmērā, kas norāda uz to, ka uzņēmumi piesardzīgi raugās uz turpmāko situāciju, gaidot COVID19 uzsplaiksnījuma ilgtermiņa normalizēšanos.
Šobrīd Auto Asociācija prognozē kopējo jaunu auto un vieglā komerctransporta tirgu Latvijā ap 15 000a/m vienību, kas līdzinās 2014 gada tirgus līmenim jeb -30% pret pagājušo gadu.
Galvenā atslēga veiksmīgai tirgus atveseļošanās ir klientiem pieeajms banku finansējums, kas šobrīd nokrities par 7 procenta punktiem līdz 56% no kopējām reģistrācijām, kas skaidrojams ar papildus ierobežojumiem, striktāku klientu izvērtēšanu, noteiktu juridisko klientu segmenta nefinansēšanu.
Pirmo reizi LV auto tirgus vēsturē mēs novērojam 34% lielu privātpersonu īpatsvaru jaunu a/m reģistrācijās (pirmajā pusgadā), kas ir par 3p.p vairāk kā 2019 gadā. Jūnijā privatpersonu īpatsvars sastādīja rekordaugstus 39%.
Liela ietekme uz jaunu auto tirgu ir korporatīvajiem darījumiem, jeb lielajiem iepirkumiem, kuru apjoms ir samazinājies līdz 21% Jūnijā, pretēji 28% 2019. gadā. Kopā šogad tenderi sastāda 22% no reģistrācijām, kas ir 4 procenta punktiem mazāk par 2019. gada rādītājiem
Smagā komerctransporta tirgus (virs 16tonnām) kritums Jūnija mēnesī sastāda -80%, kas ir straujākais šogad un pārskatāmā pagātnē. Kopējās LV transporta, kravu tranzīta un loģistikas nozares strukturālās problēmas apvienojumā ar COVID19 ietekmi ir būtiski iedragājušas nozari jau kopš 2019. gada vidus, kas rezultējas ievērojamā reģistrācijas skaita kritumā
Autobusu tirgū Jūnija mēnesī ir -45% kritums un kopējā 2020 pusgadā sastāda -36%. Interesanti, ka autobusi līdz 5 tonnām piedzīvo +10% kāpumu 2020 gadā.
Lieotot auto tirgus ir piedzīvojis ievērojamu kāpumu, kur Jūnija mēnesī tirgus kritums sastāda tikai -12% pretstatā Aprīļa -60% un Maija -46% straujajam kritumam, kas šo pusgadu noslēdz ar -27% samazinājumu pret 2019. gadu. Iekšējo ES robežu atvēršanās strauji stimulēja a/m piegādes plūsmu, kas rezultējās ar piedāvājuma palielināšanos un pircēju nodrošināšanu ar transporta līdzekļiem. Diemžēl jāatdzīst, ka vairāk par 61% no importētajiem auto ir ES nolietoti, nobraukti, nedroši un dabu piesārņojoši spēkrati, vecāki par 11 gadiem, kas turpina pasliktināt Latvijas auto parku un strauji attālina Latviju no ES klimata plāna nosprausto CO2 mērķu izpildes. Lietoto auto importa īpatsvars, kas darbināmi ar dīzeļdegvielu, pieaudzis jau līdz vēsturiski augstam 85,5% rādītājam, kur pretstatā jaunu auto iegādē 63% klientu priekšroku dod loģiskai, matemātiski pamatotai izvēlei par labu benzīna darbināmiem dzinējiem, kas atbilst vidējā Latvijas auto braucēja 15 000km maza nobraukuma ekonomiskajam pamatojumam.
Mūsu kaimiņu zemē Igaunijā tirgus kritums pusgadā sastāda -34,5%, un Jūnija mēnesī -33,9%.
“Auto Asociācijas 23 biedri ar 40 autosaloniem Latvijā valsts kasē gadā nomaksā 210 miljonus EUR nodokļos, kas ir ievērojama naudas summa, lai valdībai būtu finanses nodrošināt sociālo atbalstu sabiedrībai. Šobrīd ir nepieciešams strauji ieviest Auto Asociācijas izstrādāto 5 punktu nozares atbalsta programu, lai stimulētu auto tirgu un nepazaudētu 107 miljonus EUR budžeta nodokļu ieņēmumus 2020. gadā. Nekavējoties jāievieš Zememisiju Zaļo auto atbalsta programma, jo neviens nav atcēlis Latvijas CO2 mērķu izpildi Eiropas Zaļā Kursa ietvarā. Jāstimulē līzinga finansējuma pirmās iemaksa atbalsts ar ALTUM palīdzību un jāatceļ bezjēdzīgais reprezentatīvo auto slieksnis, kas kropļo konkurenci un samazina nodokļu ieņēmumus”, uzstāj Auto Asociācijas Prezidents Andris Kulbergs.
“Latvijai ir jāturpina veiksmīga COVID19 apkarošana, jo tā nevar atļauties piedzīvot otro vilni, kas trauslo biznesu un ekonomiku var ievērojami iedragāt jau ar daudz lielākām, ilgstošām sekām. Sabiedrībai jābūt atbildīgiem pircējiem un uzņēmējiem jāievēro noteikumi un jārūpējas par darbinieku un klientu drošību,” piebilst Auto Asociācijas Prezidents Andris Kulbergs.