Auto asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) un Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē aicināja, veicot plānotās Transporta nodokļa likmju izmaiņas, zemizmešu automašīnām nepiemērot nodokļus.
Apakškomisija pirmdien skatīja jautājumu par plānotajām Transportlīdzekļa nodokļa likmju izmaiņām.
Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns stāstīja, ka no 2021.gada plānots ieviest vienreizēju vieglo transportlīdzekļu reģistrācijas nodokli, kura galvenais mērķis ir novērst vecu un vidi vairāk piesārņojošu automašīnu reģistrāciju Latvijā. Turklāt ar mērķi veicināt ekoloģiskāku automašīnu izvēli, tām noteiktas zemākas likmes. Satiksmes ministrijas piedāvātais variants paredz, ka benzīna piedziņas automašīnām likme būs “1”, dīzeļa automašīnām – “2”, bet ar dabasgāzi darbināmām – “0,8”.
Vectirāns arī skaidroja, ka šāds vieglo automašīnu reģistrācijas nodoklis jau kopš jūlija ir ieviests Lietuvā, bet no oktobra arī Igaunijā. Turklāt šajās valstīs nodoklis būs jāmaksā katru reizi pārreģistrējot automašīnu, bet Latvijā tas attieksies tikai uz pirmreizējo reģistrāciju.
Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs teica, ka ir vajadzīgas nodokļu izmaiņas vides aizsardzības virzienā, tomēr nepieciešams ieviest mazo un ekonomisko zemizmešu automašīnu segmentu, kuram tiktu piemērota nulles likme. Tādā veidā cilvēki būtu motivētāki izvēlēties mazāk piesārņojošus transportlīdzekļus.
Kulbergs arī skaidroja, ka, lai gan reģistrācijas nodoklis ir ieviests arī Lietuvā un Igaunijā, šajās valstīs nav tādi automašīnu ikgadējie nodokļi kā Latvijā, tāpēc abās pārējās valstīs nodokļos par automašīnu jāsamaksā trīs līdz četras reizes mazāk nekā Latvijā.
Viņš arī uzsvēra, ka ir jāņem vērā mājsaimniecības, kuras nevar atļauties nopirkt jaunu mašīnu, tāpēc atbrīvojumam no nodokļiem jābūt zemizmešu automašīnām, kas nav vecākas par deviņiem gadiem.
Kulbergs stāstīja, ka Auto asociācijas priekšlikums izveidot zememisiju automašīnu “koridori” valsts budžetam izmaksātu ap 1,4 miljoniem eiro, kas proporcijā pret kopējiem ieņēmumiem, kas plānoti 24 miljonu eiro apmērā, nav daudz.
Kulberga priekšlikumam atbalstu pauda arī LDDK pārstāve Inese Olafsone, norādot, ka tādā veidā tiktu izmainīta visa situācija un attieksme pret plānotajām izmaiņām Transportlīdzekļa nodokļa likmju izmaiņām.
Arī LTRK pārstāvis Arnis Jaudzems pauda, ka nav pietiekams atbalsts zemas emisijas automašīnu grupām. Viņš uzsvēra, ka varētu papildināt atbalstu “zaļajam” auto, un tas neradītu būtisku ietekmi uz valsts budžetu, jo šādu automašīnu ir gana maz.
Satiksmes ministrijas pārstāvji sēdē nesniedza konkrētu atbildi, kāpēc neieviest “nulles” nodokļu likmi zememisijas automašīnām, bet norādīja, ka ir diferenciēta likme un attiecīgi zemāka izmešu daudzuma automašīnas iegādāties būs izdevīgāk.
Uz Kulberga jautājumu, vai nozare var saprast, ka tās piedāvājums netiek ņemts vērā un atbalsta pasākumi zemu emisiju transportam netiks ieviesti, Vectirāns norādīja, ka Saeima varēs to vērtēt, virzot likumprojektu uz uz otro lasījumu.
Kā ziņots, no nākamā gada ar mērķi novērst vecu un videi nedraudzīgu vieglo automašīnu reģistrēšanu Latvijā plānots ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, paredz 31.septembrī Ministru kabinetā (MK) atbalstītie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.
Satiksmes ministrija skaidroja, ka grozījumu mērķis ir līdzsvarot vieglo automobiļu un kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes un to aprēķināšanas kārtību, kā arī noteikt autobusu un kravas automobiļu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību atbilstoši to dzinēja izmešu līmenim. Tāpat likumprojekts paredz ieviest jaunu vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, ar mērķi novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā.
Vieglo automobiļu reģistrācijas nodokļa likmes ir noteiktas atkarībā no vieglā transportlīdzekļa degvielas tipa. Mērķis ir veicināt “tīro” un energoefektīvo transportlīdzekļu tirgu, ņemt vērā to darbmūža ietekmi uz enerģētiku un vidi, tostarp enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda un noteiktu piesārņotāju – slāpekļa oksīdu, metānu nesaturošo ogļūdeņražu un cieto daļiņu – emisiju apmēru.
Par likumu grozījumiem vēl jālemj Saeimai.
Foto: iAuto.lv