Latvijas autovadītāji sāk pievērst lielāku uzmanību drošībai uz ceļa sliktos laika apstākļos

Lietainās dienās autovadītājiem ir jābūt īpaši piesardzīgiem – ja vien automašīna nav aprīkota ar augstas kvalitātes riepām, apstāšanās distance uz slapja ceļa seguma var sasniegt pat 20 metrus. Šāds attālums ir pietiekoši liels, lai novestu pie nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati liecina, ka 2012. gadā Latvijā tika reģistrēti 825 ceļu satiksmes negadījumi, kuri notikuši uz slapjiem ceļa posmiem, savukārt 2013.gadā situācija nedaudz uzlabojās un avāriju skaits samazinājās līdz 748.

Saskaņā ar riepu ražotāju GoodYear un Dunlop rīcībā esošo informāciju, pavisam neliela daļa autovadītāju, pēc tam kad ir izmēģinājuši augstākās kvalitātes riepu sniegumu ārkārtas situācijās, piemēram, akvaplanēšanas gadījuma, atgriežas pie zemākas kvalitātes produkta. Zemas kvalitātes riepām apstāšanās distance var būt ievērojami garāka nekā premium klases riepām. Uz slapja ceļa seguma pie braukšanas ātruma 50 – 60 km/h apstāšanās distance var sasniegt no 3-5 metriem, savukārt braucot ārpus pilsētām ar tam atbilstošu ātrumu, apstāšanās distance var palielināties līdz pat 20 metriem.

Foto: Publicitātes foto

Autovadītājiem lietus laikā ir jābūt īpaši piesardzīgiem

„Akvaplanēšana ir ļoti bīstama un var novest pie smagiem ceļu satiksmes negadījumiem. Bīstamā situācija izveidojas brīdī, kad riepa vairs nav spējīga pilnvērtīgi izkliedēt lieko ūdeni, kā rezultātā automašīnai zūd saķere ar ceļa virsmu. Akvaplanēšanu ietekmē trīs būtiski faktori – riepu stāvoklis, ieskaitot protektora dziļumu un spiedienu riepās, braukšanas ātrums un ūdens daudzums uz ceļa. Autovadītājs var novērst divus akvaplanēšanu izraisošu faktorus – izvēloties sezonai atbilstošas riepas un regulāri kontrolējot spiedienu riepās. Pamanot trešo faktoru – slapjo brauktuvi, autovadītājam vajadzētu samazināt braukšanas ātrumu un ievērot papildus uzmanību, sevišķi braucot pa līkumotu ceļu,” stāsta Drošas braukšanas skolas (DBS) instruktors Arturs Priednieks.

Lai veiksmīgi izkļūtu no akvaplanēšanas, DBS iesaka izvairīties no straujām stūres kustībām un samazināt braukšanas ātrumu, pārslēdzoties uz zemākiem pārnesumiem. Savukārt, ja nevar izvairīties no bremzēšanas ar darba bremzēm, tad darīt to lēni un ar vieglām, pulsējošām kustībām.

Foto: Publicitātes foto

Jāvadās pēc objektīviem kritērijiem – testiem un marķējuma

Premium klases riepu ražotāji konsekventi iegulda savas produkcijas modernizēšanā, kā rezultātā parādās jauni un uzlaboti riepu modeļi. Tiek pilnveidots ne tikai riepas protektors, bet arī gumijas sastāvs. Savukārt budžeta riepas var atrasties apritē desmitiem gadu, ja ne ilgāk, un to kvalitāte būs atbilstoša piedāvātajai cenai.

„Riepas ir viens no galvenajiem automašīnas drošības pamatprincipiem. Aprīkojot automašīnu ar „parastajām riepām”, autovadītājs spēlējas ar savu drošību. Drošība, komforts un plašas izvēles iespējas ir uzticamu riepu ražotāju galvenās vadlīnijas,” stāsta GoodYear produkcijas speciālists Baltijas un Ziemeļu reģionos Ernestas Čejauskas.

Neatkarīgie riepu testi ir viens no visuzticamākajiem veidiem, kā noteikt produkta kvalitāti. Šajos testos pārliecinoši dominē premium klases riepas. „Arī zemākas klases riepu ražotājiem laiku pa laikam gadās izveidot patiesi labu produktu, taču savas pozīcijas starp Top10 labākajām riepām nosargāt šādam ražotājam ir grūti,” uzsver Čejauskas.

Lai atvieglotu riepu iegādi un gūtu objektīvu viedokli par tām, eksperti iesaka vadīties pēc Eiropas Savienības noteiktajām riepu marķējuma uzlīmēm, kuras patērētājam sniedz informāciju par riepu saķeri ar slapju ceļu, degvielas patēriņu un ārējo rites troksni. Vairākums premium segmenta riepu saņem BA marķējumu (B par saķeri uz slapjas ceļa virsmas un A par degvielas patēriņu).

Foto: Publicitātes foto

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.