Kā potenciāliem satiksmes negadījumu aculieciniekiem mums ir jābūt tiem gataviem, proti, automašīnā vienmēr līdzi jāņem aptieciņa, kā arī jāpārzina pirmās palīdzības sniegšanas pamati. Reizēm satiksmes negadījumos cietušo dzīvības ir atkarīgas no aculiecinieku rīcības. Ikviena aculiecinieka pienākums ir glābt negadījumā iekļuvušu cilvēku.
Foto: iAuto
„Kādēļ daļa Latvijas autovadītāju ne tikai nesniedz pirmo palīdzību, bet pat neapstājas, lai paskatītos, kas noticis? Viens no iemesliem ir tā dēvētā „dalītā atbildība”, proti, autovadītāji domā, ka noteikti kāds cits tiks galā ar problēmu. Viņi steidzas, nevēlas liecināt tiesā, nevēlas uzņemties atbildību par cietušo veselības problēmām. Turklāt reizēm viņi nemaz nevarētu palīdzēt cietušajiem atbilstošu prasmju trūkuma dēļ,” stāsta Renault Autoskolas vadītājs Zbigņevs Veseli (Zbigniew Weseli).
Pasīvs novērotājs vai varonis? Kas jūs vēlētos būt?
Reti kurš zina, ko darīt avārijas gadījumā, tādēļ vairums aculiecinieku vienkārši sastājas ap notikuma vietu, tādējādi ne tikai nepalīdzot, bet arī traucējot glābšanas dienestiem sniegt palīdzību. Ja negadījuma vietā ir kāds atbilstoši apmācīts cilvēks, viņam par to skaidri jāinformē apkārtējie un jāsniedz pārējiem norādes, kā rīkoties un kādas noteiktas darbības veikt.
Jūsu pienākums ir palīdzēt
Vispirms ir jāpanāk negadījumā iesaistīto automašīnu drošība. Ir jāizslēdz avarējušās automašīnas dzinējs, jāieslēdz avārijas gaismas un jāuzstāda atstarojošs avārijas trijstūris. Par negadījumu ir jāinformē attiecīgie dienesti (ātrā palīdzība un policija), pēc tam ir jāsniedz palīdzība negadījumā cietušajiem.
Jūs varat glābt kādam dzīvību
Vairumā satiksmes negadījumu tiek gūtas vieglas traumas, taču reizēm ātra un pareiza aculiecinieku rīcība var glābt kādam dzīvību. Viens no visizplatītākajiem nāves cēloņiem satiksmes negadījumos ir hipoksija, ko izraisa elpošanas apstāšanās.* „No brīža, kad cilvēkam apstājas elpošana, līdz brīdim, kad organisms pilnībā pārstāj funkcionēt, parasti paiet ne vairāk kā 4 minūtes, tādēļ ātrai palīdzības sniegšanai ir liela nozīme. Diemžēl bieži negadījumu aculiecinieki neveic mākslīgo elpināšanu, jo neprot to darīt, kā arī baidās savainot cietušo,” skaidro Zbigņevs Veseli.
*Global Road Safety Partnership