Lai arī Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD) veic automašīnas nobraukuma uzskaiti tehniskajās apskatēs un interesentiem informācija par nobraukumu bez maksas par Latvijā veiktajām apskatēm ir pieejama mobilajā aplikācijā, nav plānots, ka direkcija varētu arī sodīt par krāpnieciskām darbībām.
Uz aģentūras LETA jautājumu, ja CSDD piefiksē, ka odometrs ir pagriezts atpakaļ, vai nevar uzlikt arī sodu, direkcijā skaidro, ka sodīšana ir tiesībsargājošo institūciju kompetence. “Krāpniecisku darbību konstatēšana un sodīšana tiešām nav CSDD joma,” uzsver institūcijā.
Kā skaidro CSDD, ja nākamajā apskatē, salīdzinot ar iepriekšējo apskati, odometra rādījums kļuvis mazāks – tas nav viennozīmīgs pierādījums, ka veiktas apzinātas vai krāpnieciskas darbības. Esot gadījumi, kad automobilim nepieciešams remonts un auto īpašnieks, piemēram, veic visa priekšējā paneļa nomaiņu, uzliekot paneli no citaauto, kurā atrodas cits odometra rādījums.
Bezmaksas informācijas pieejamība par odometru rādījumiem ir pirmais solis tālākā šī jautājuma attīstībā. CSDD nodrošinājusi arī to – ja vienā tehniskajā apskatē konstatēts mazāks nobraukums nekā iepriekšējā apskatē, tad CSDD e-pakalpojumos šis mazākais jeb “nepareizais” rādījums ir redzams sarkanā krāsā. Taču šādā gadījumā viennozīmīgi nevarot apgalvot, ka nobraukums ir speciāli sagrozīts.
Foto: iAuto.lv
Patlaban pie “odometru jautājuma” tālākas risināšanas strādājot vairākas iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Iekšlietu ministrija un Finanšu ministrija.
CSDD uzsver, ka Latvija ir viena no nedaudzajām Eiropas valstīm, kur tehniskajā apskatē tiek uzskaitīta informācija par nobraukumu un bez maksas ir publiski pieejama. Kopš pagājušā gada oktobra CSDD nodrošina nobraukumu pieejamību bez maksas. Kopā ar šo pakalpojumu bez maksas ir pieejami arī transportlīdzekļa pēdējās tehniskās apskates dati. Šīs informācijas pieejamība esot guvusi plašu klientu atsaucību un informācijas pieejamība pati par sevi esot salīdzinoši efektīvs veids, kas šobrīd jau preventīvi rada apstākļus, lai mazinātu odometra rādījumu izmaiņu veikšanu.
Direkcijā arī uzsver, ka nobraukums ir tikai viens no kritērijiem, kuru cilvēkiem iesakām pārbaudīt, pirms lietota autoiegādes.
Kā ziņots, Saeimas deputāti nodevuši izskatīšanai komisijās Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) izstrādātos priekšlikumus grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, lai varētu saukt pie atbildības privātpersonas un juridiskās personas par apzinātu automašīnu odometru jeb nobraukuma rādītāju sagrozīšanu.
Koalīcijas partiju sadarbības padome iepriekš atbalstīja deputāta Kārļa Seržanta (ZZS) izstrādātos priekšlikumus grozījumiem likumā. Priekšlikumus Saeimā iesniedza arī ZZS frakcijas deputāti Ingmārs Līdaka, Edgars Putra, Jānis Trupovnieks un Juris Vectirāns.
Automašīnas nobraukuma krāpnieciska grozīšana, to samazinot, nepamatoti paaugstina automašīnas pārdošanas vērtību un rada maldīgu iespaidu par tās patieso tehnisko stāvokli, norāda deputāts Seržants. Tas savukārt rada paaugstinātu ekspluatācijas bīstamību, tāpat odometra rādītāju grozīšanu izmanto automašīnu līzinga noteikumu apiešanai un izdevīgāku apdrošināšanas nosacījumu saņemšanai, par deputāta apsvērumiem aģentūru LETA iepriekš informēja ZZS preses sekretāre Dace Kārkliņa.