Vīzija par autonomiem automobiļiem, kas vēl pavisam nesen likās diezgan tāla nākotne, arvien vairāk uzņem apgriezienus. Auto nozares pārstāvji un valstu valdības lēš, ka pilnībā autonomus automobiļus varam sagaidīt jau 2025. gadā. Vai tiešām cilvēks vairs automašīnu nevadīs un nāksies uzticēties datorsistēmām?
Cilvēka faktors 95% gadījumu ietekmē ceļu satiksmes drošību
Pagājušajā nedēļā notikušajā Latvijas Auto nozares forumā autonomo automobiļu temats bija gana aktuāls. Piemēram, automatizētā transporta perspektīvas izstrāde ir Satiksmes ministrijas dienas kārtībā, kas kā galvenos potenciālos ieguvumus šāda transporta attīstībai min satiksmes drošības uzlabošanu un cilvēku mobilitātes palielināšanu, kā arī mazāku resursu patēriņu un ietekmi uz vidi.
Saskaņā ar Satiksmes ministrijas pausto informāciju šobrīd cilvēciskajam faktoram ir vislielākā ietekme uz ceļu satiksmes drošību – 90-95% gadījumu. Tikai 5-10% tie ir transportlīdzekļi un to aprīkojums vai fiziskā vide. Protams, kamēr autovadītājs vadīs automobili, autovadītājs vislielākajā mērā būs atbildīgs par notiekošo un spēs to ietekmēt. Bet vai spēsim uzticēties datoram?
Pieci automatizācijas līmeņi
Patiesībā mēs jau to spējam jau vairākus desmitus gadu. Tādu funkciju nodošana datoram, kā logu tīrīšanu, salona spoguļa pieliekšana, kad naktī mums traucē aizmugurē braucošā gaismas, vai ātruma uzturēšana mums šķiet pašsaprotama. Tie, kuri ir izmēģinājuši adaptīvās gaismas, reti vairs grib ķerties pie tālo gaismu slēdža. Un vispār daudzu lielu pasaules metropoļu sabiedriskā transporta sistēmas (metro, lidostu vilcieni u.tml.) jau darbojas pilnībā automatizēti, un mēs tās izmantojam.
“SAE International”, kas ir globāli aktīva profesionāla asociācija un standartu attīstoša organizācija inženierzinātņu speciālistiem dažādās nozarēs, automobiļu automatizāciju ir iedalījusi piecos līmeņos:
- 0 – Nav
- 1 – Vadītāja atbalsts
- 2 – Daļēja
- 3 – Nosacījuma
- 4 – Augsta
- 5 – Pilnīga
No nulles līdz otrajam līmenim cilvēks-vadītājs ir tas, kurš uzrauga braukšanas vidi, savukārt no trešā līdz piektajam līmenim to dara autovadīšanas sistēma. Šobrīd liela daļa autoražotāju piedāvā savas automatizētās sistēmas, kas atbilst otrajam automatizācijas līmenim.
Par nākotnes tehnoloģijām mūsdienu automobiļos Latvijas Auto nozares konferencē uzstājās “Volkswagen” tehnoloģiju projektu vadītājs Baltijā Raimonds Pličs. Viņš norādīja, ka 4. un 5. līmenis autobūvē varētu tikt sasniegts 2025. gadā. Šai pašā laikā arī elektrauto baterijas kļūs divas reizes lētākas.
Auto no īpašuma kļūs par pakalpojumu
Viena no būtiskākajām tendencēm, par kuru savā prezentācijā runāja Raimonds Pličs, ir tas, ka arvien biežāk automašīnas kļūs koplietojamas. Viens no virzieniem ir jau pazīstamie “Taxify” un “Uber” pakalpojumi, bet otrs virziens ir automašīnu kļūšana par pakalpojumiem.
Līdzīgu vīziju šī gada Janvārī prezentēja arī “Nissan” – klientiem piedāvā apvienoties grupās, kam sakrīt intereses un izmantot vienu kopīgu transportlīdzekli, ko šis grupējums iegādātos kopējām vajadzībām. Šāda grupa savstarpēji komunicēsies ar “Nissan” izstrādātās aplikācijas palīdzību, laicīgi paziņojot par saviem plāniem attiecībā uz automašīnas izmantošanu. Maksa par mašīnas pirkumu tiks sadalīta uz visiem saimes locekļiem, bet maksa par izmantošanu – atbilstoši nobrauktajiem kilometriem un izmantotajām stundām.
Raimonds Pličs pauda to, ka uz 2025. gadu viena no desmit mašīnām varētu būt koplietota.
Auto kļūs par interneta izmantošanas vietu Nr. 1
Savukārt tuvākajos gados auto kļūs par visvairāk izmantoto vietu internetam, šo godu atņemot viedtālruņiem. Tādējādi būs iespējams regulārāk atjaunināt informācijas un izklaides sistēmas, kā arī attīstīsies funkciju veikals – automašīnā pavisam vienkārši varēs papildus iegādāties kādu automašīnas lietotājam noderīgu un nepieciešamu funkciju, līdzīgi kā lietotnes viedtālruņos.
Tam gan ir nepieciešama atbilstoša infrastruktūra, piemēram, 5G sakaru tīkls. Šāda automobiļa savienojamība uzdod arī jautājumu, vai pērkot automobili, būs jāatsakās no privātuma, jo tiešsaistē nepārtraukti būsim zem lupas?
Arvien vairāk autonomās sistēmas tiek iekļautas standartaprīkojumā
Prognoze par 2025. gadu visdrīzāk varētu piepildīties, ņemot vērā autonomo sistēmu attīstības tempus. Raimonds Pličs uzsvēra, ka ar automatizēta transporta izveidošanu saistītie izaicinājumi dažādu sistēmu izveidei piesaista ne tikai auto ražotājus, bet arī citus industrijas dalībniekus. Piemēram, arī kopbraukšanas pakalpojumu sniedzējs “Uber” cenšas radīt autonomu automobili.
Aplūkojot šodien ražoto automobiļu aprīkojumu, sistēmas, kas pirms vairākiem gadiem bija papildus aprīkojums luksus mašīnās, kļuvušas daudz pieejamākas un atrodamas pat mazu un lētu modeļu standartaprīkojumā.
Protams, aug arī standarti – piemēram, lai iegūtu maksimālo vērtējumu “NCAP” triecientestos, no 2016. gada ir ieviesta prasība automobili aprīkot ar satiksmes un gājēju uzraudzības sistēmu ar ārkārtas bremzēšanas funkciju. Aklās zonas uzraudzība un drošas izbraukšanas funkcija jau ir pierasta lieta, un stāvvietā novietošanas sistēma, ar kuru mēs auto vadības grožus nododam datoram, pastāv jau 10 gadus, ļaujot precīzi iebraukt pat tādās stāvvietās, kur ‘uz aci’ auto nevarētu iespraukties.
Vai jau 2025. gadā cilvēki vairs nevadīs automobiļus? Visticamāk cilvēks pats vadīs savu automobili vēl vairākas desmitgades, jo būs grūti šķirties no braukšanas prieka pašam vadot transportlīdzekli. Taču tas arī ir vislielākais izaicinājums autoražotājiem – panākt, lai autonomais transportlīdzeklis saprastos ne vien ar apkārtējo vidi, bet arī ar citiem transportlīdzekļu vadītājiem – cilvēkiem. Vēl aktuāls jautājums, vai atbilstošas infrastruktūras ieviešana spēs turēt līdzi autobūves attīstības tempiem?
Lasi vēl portālā iAuto par šo tēmu:
“Tesla” autopilots glābj un saudzē (+ video)
Nissan inovatīvais piedāvājums – pērkam kopā un braucam visi (+ video)
“Uber” sāk piedāvāt autonomo automašīnu pakalpojumus (+ video)
Foto: Ekrānšāviņš