Britu izsoļu nams Coens of Kensington izlicis pārdošanā retu BMW M1 eksemplāru. Ar šo automašīnu žurnālists un sacīkšu braucējs Haralds Ertls 1981.gadā sasniedza 310 km/h, uzstādot ātruma rekordu ar sašķidrināto gāzi darbināmiem auto.
Unikālā BMW projekts un ātruma rekorda uzstādīšana kļuva par daļu no British Petroleum reklāmas kampaņas, kas tika rīkota, lai veicinātu sašķidrinātās gāzes noietu Autogas zīmola ietvaros. Saskaņā ar plānu Ertlam vajadzēja pārbūvēt standarta vidus motora BMW M1, lai tas varētu darboties ar gāzi un paātrināties līdz 300 kilometriem stundā.
Pārbūvi uzticēja sporta tūninga kompānijai Gustav Hoecker Sportwagen-Service GmbH, kas uzstādīja divus KKK K26 turbokompresorus un pielāgoja rindas M88 sešcilindru motoru tā, lai tas var darboties ar sašķidrināto gāzi. Tā laika informācijas bukleti vēstīja, ka jauda palielinājās no 280 līdz 410 zirgspēkiem, lai gan klīda runas, ka reālā atdeve bijusi pat visi 500 Zs. Projektam pievienojās arī citi uzņēmumi un BMW M1 ieguva mērinstrumentu panelī integrētu Blaupunkt audio sistēmu, īpaši vieglus Ronal riteņu diskus un drošības karkasu.
Rekorda uzstādīšana notika 1981. gada 17. oktobrī, kad Volkswagen testa trasē Ertla vadītais M1 paātrinājās līdz 310,4 kilometriem stundā. Datus fiksēja pats vadītājs, un tos nekad nav apstiprinājuši neatkarīgi avoti. Pēc dažiem mēnešiem, lidojot pie ģimenes, lai nosvinētu Lieldienas, Haralds Ertls gāja bojā lidmašīnas avārijā.
BMW M1 nomainīja vairākus īpašniekus, līdz 1993. gadā nokļuva pie Indijas izcelsmes angļu farmaceita Puma Bhatia. 1995.gadā Bhatia nomira, un viņa dēls nodeva automašīnu Midland Motor muzejam. Pēc 10 gadiem izrādījās, ka muzeja direktors slepeni pārdevis eksponātus un pret viņu tika uzsākta tiesvedība. Policija unikālo BMW M1 atgrieza Bhati ģimenei, kur tas glabājās līdz pat šim brīdim.
Foto: Ekrānšāviņš