Līdz 2027.gadam elektrisks Audi katrā segmentā – uzņēmums testē aprites ekonomikas potenciālu

Apņemšanās nodrošināt elektrisku mobilitāti ir būtisks Audi ilgtspējas stratēģijas stūrakmens, tāpēc nākamo piecu gadu laikā Audi paplašina savu pilnībā elektrisko automobiļu klāstu – līdz 2027. gadam zīmols plāno nodrošināt elektrisko modeļu piedāvājumus katram galvenajam segmentam.

Turklāt Audi noteicis mērķi līdz 2050. gadam sasniegt oglekļa izmešu neitralitāti uzņēmuma mērogā. Viena no iniciatīvām, kas palīdz sasniegt šo mērķi, ir kopprojekts MaterialLoop. Kopā ar 15 partneriem no pētniecības, otrreizējās pārstrādes un piegādes jomas Audi meklē iespēju atkārtoti izmantot tā dēvētos pēcpatēriņa materiālus, kas jaunu automašīnu ražošanai tiek iegūti no lietotiem automobiļiem to dzīves cikla beigās. Audi aprites ekonomikas stratēģijas ietvaros šis projekts sniedz vērtīgu ieskatu tajā, kā aprites ekonomiku iespējams īstenot praksē.

Līdz šim ļoti maz materiālu, kas tiek izmantoti jaunu automobiļu ražošanā, ir iegūti no vecajām automašīnām. Piemēram, tērauds pēc nolietotu transportlīdzekļu pārstrādes parasti kļūst par konstrukciju tēraudu. Audi vēlas to mainīt, jaunu automašīnu ražošanā izmantojot materiālus, kas iegūti no lietotiem automobiļiem, tāpat arī mērķis ir izvairīties no materiālu kvalitātes zuduma, kas rodas pārstrādes procesa rezultātā.

Projekts MaterialLoop norāda uz Audi ambiciozo vīziju izmantot ļoti efektīvu aprites ekonomikas konceptu nolietotiem transportlīdzekļiem. Mērķis ir atgūt pēc iespējas vairāk materiālu augstā kvalitātē un atkārtoti tos izmantot ražošanā. Tas ietaupīs vērtīgus primāros materiālus un samazinās negatīvu ietekmi uz vidi. Vienlaikus tieša piekļuve otrreizējiem materiāliem palielina piegādes ķēdes stabilitāti. Vairs nebūs nepieciešamības iegūt tik daudz izejmateriālu.

2022. gada oktobrī kopprojekta MaterialLoop ietvaros tika demontēti 100 transportlīdzekļi, tostarp arī tehnoloģiju testa automobiļi. Mērķtiecīga atsevišķu komponentu demontāža vien ļāva saglabāt augstas kvalitātes otrreizējos materiālus, piemēram, lielākus plastmasas elementus. Pēc demontāžas atlikušās automašīnu virsbūves sadarbībā ar partneruzņēmumiem tika sasmalcinātas un sašķirotas materiālu grupās – tērauds, alumīnijs, plastmasa un stikls. Lai pārbaudītu šādu materiālu atkārtotu izmantošanu jaunu automašīnu ražošanā, Audi noteica un izmēģināja turpmāko pārstrādes procesu kopā ar projekta partneriem no pārstrādes nozares, Audi piegādes tīkliem un akadēmiskajām aprindām.

Audi A4 ražošanā izmantots pārstrādāts tērauds

Audi jau ir spējis praksē izmantot vērtīgus MaterialLoop projekta atklājumus, daži materiāli jau tagad tiek izmantoti automašīnu ražošanā. Viens no galvenajiem projekta rezultātiem ir iespēja lielu daļu pārstrādātā tērauda metāllūžņu izmantot jaunu modeļu izgatavošanā. Sākotnējā izmēģinājumā tika izgatavoti seši slokšņu tērauda ruļļi no aptuveni 12% otrreizējo MaterialLoop materiālu, kas atbilst Audi augstajiem kvalitātes standartiem un var tikt izmantotas visprasīgākajiem strukturālajiem komponentiem. Audi plāno izmantot šos ruļļus, lai Ingolštates presēšanas rūpnīcā saražotu līdz 15 000 iekšējo durvju detaļu Audi A4 modeļiem. Turklāt projekta ietvaros veiktās izpētes gaitā konstatēts, ka no automobiļiem pārstrādāta tērauda daļu šajos ruļļos iespējams palielināt.

Turklāt kopā ar projekta partneriem Audi iegūst vērtīgu informāciju nākotnes modeļu projektēšanai un konstruēšanai. Līdzās šķirošanas tehnoloģiju uzlabojumiem, lai optimizētu nākamās paaudzes automašīnu pārstrādi, svarīgi ir arī Audi centieni izstrādāt jaunus modeļus atbilstoši aprites ekonomikas principiem. Tas nozīmē, ka attiecībā uz materiālu izvēli, sastāvu un modularitāti automobiļu daļas un to sastāvdaļas ir jāprojektē tā, lai tās būtu iespējams šķirot pēc materiāla veida otrreizējās pārstrādes laikā. Pilotprojekta MaterialLoop papildu rezultātā Audi, sadarbojoties ar Volkswagen Group, ir izstrādājis ceļvedi piegādātājiem, kurā paskaidrots, kā iespējams izstrādāt plastmasas detaļas, lai automobiļu ražošanā vēl vairāk palielinātu pārstrādes tempu.

Pieredze stikla, plastmasas un alumīnija pārstrādē

Turpmākajos gados Audi vēlas stabili palielināt atkārtoti pārstrādātu detaļu izmantošanu Audi automobiļos un tiecas izveidot materiālu ciklus automobiļu vajadzībām visur, kur tas ir tehniski iespējams un ir ekoloģiski, kā arī ekonomiski loģiski.

Šim nolūkam Audi 2022. gada pavasarī sāka apkopot zināšanas par lietotu automobiļu stiklu pārstrādi. Automašīnu stikli, kurus vairs nav iespējams salabot, vispirms tiek sadalīti mazos gabaliņos un pēc tam šķiroti. Iegūtās stikla granulas tiek izkausētas un pārveidotas par jaunām stikla plāksnēm automobiļu ražošanai – faktiski tās jau tiek izmantotas Q4 e-tron ražošanā.

Turklāt Audi aktīvi nodarbojas arī ar plastmasas pārstrādi. Pateicoties PlasticLoop, kas ir viens no zīmola trim plastmasas pārstrādes projektiem, Audi un plastmasas ražotājs LyondellBasell ir izstrādājuši procesu, kurā pirmo reizi tiek izmantota ķīmiskā pārstrāde, lai atkārtoti izmantotu jauktos automobiļu plastmasas atkritumus Audi Q8 e-tron sērijveida ražošanā. Kopš 2017. gada Audi rūpnīcas Ingolštatē, Nekarsulmā un Ģērā, kā arī Volkswagen rūpnīca Bratislavā, nodarbojas ar alumīnija pārstrādi. Alumīnija atgriezumi, kas rodas ražošanas laikā, tiek atgriezti tieši piegādātājam. Tur tie tiek pārstrādāti, veidojot tādas pašas kvalitātes alumīnija loksnes, kuras Audi pēc tam atkārtoti izmanto ražošanā. Tādējādi tiek ietaupīti vērtīgi primārie izejmateriāli un nodrošināts, ka automašīnas līdz lietotājam nonāk, atstājot mazāku ekoloģisko pēdu.

Foto: Publicitātes foto

Foto: Publicitātes foto

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.