BMW sadarbībā ar jaunuzņēmumu DeepDrive un Continental izmēģina jauna tipa elektriskās piedziņas konstrukciju, kas jau tuvākajos gados var parādīties sērijveida automobiļos.
Patiesībā ideja, kas šai piedziņai pamatā, ir “mūžu veca” un jau tikusi izmantota pirms 125 gadiem vēsturiskā Lohner Porsche konstrukcijā. Tagad šis risinājums ieguvis jaunu pielietojumu, solot lielas izmaiņas mūsdienu elektromobiļiem.
Runa ir par piedziņu, kas atrodas riteņos, tas ir riteņa rumbā iemontētas visas vajadzīgās komponentes, tādēļ atkrīt vajadzība pēc tādiem mezgliem kā pārnesumkārba, vārpstas, savienojumi utt.
Griezes moments ir milzīgs, un arī rekuperācijas veiktspēja ir augstāka nekā klasiskajiem elektromotoriem. Saskaņā ar Continental datiem, kopējā efektivitāte palielinās līdz pat 20 procentiem.
Ir arī citi pozitīvi momenti, piemēram, trokšņu līmenis kļūst vēl zemāks, salonam un bagāžas telpai ir vēl vairāk vietas, bet transportlīdzekli, ja vien tāda vajadzība, var uzbūvēt vēl mazāku izmēros. Piedziņas dzesēšanai pietiks ar āra gaisu, tādēļ atkrīt vajadzība pēc papildu enerģijas un materiāla, uzstādot un darbinot sūkņus. DeepDrive apgalvo, ka salīdzinājumā ar parastajā elektromobilī izmantoto sistēmu, izmaksu ietaupījums ir vismaz 1000 eiro.
Vēl viens jaunievedums ir dubultrotora konstrukcija, kad elektromagnētiskais stators pārvieto riteni caur nevis vienu, bet diviem rotoriem. Pēc ražotāja domām, tas palielina efektivitāti un nodrošina piedziņai milzīgu griezes momentu. DeepDrive piedziņā stators atrodas vidū, un iekšējais un ārējais rotors griežas ap to paralēli.
BMW ziņo, ka izmēģinājumi uz stenda pierādījuši šāda motora dzīvotspēju un efektivitāti, lielāko daļu no iepriekš zināmajām vērtībām praktiskajos testos pat pārspējot. Zināms, DeepDrive jau ir izstrādājis vairākas versijas. Jaudīgākais dzinējs (“RM 1800”) attīsta līdz 1800 Nm griezes momentu un maksimālo jaudu 160 kW (217 ZS), kas pilnpiedziņas konfigurācijā rada kopējo jaudu 868 ZS.
RM 1800 svars ir tikai 35 kilogrami. Salīdzinājumam: pamata elektromotors APP310 VW ID.3 vai kāda cita Volkswagen grupas elektromobiļa konstrukcijā attīsta maksimāli 204 ZS un sver aptuveni 90 kilogramus.
Tiek ziņots, ka jaunais elektromotors būs saderīgs ar 400 un 800 voltu uzlādes tehnoloģijām un pirmos sērijveida automobiļus ar šādu piedziņu var gaidīt 2028. gadā.
Vēl viena pozitīva ziņa attiecībā uz šo jaunumu ir tāda, ka DeepDrive ir uzņēmis kontaktus ar astoņiem no pasaules lielākajiem autobūves uzņēmumiem.
Foto: Ekrānbilde no Youtube.com