Eksperti ceļ trauksmi – elektroautomobiļu un bateriju ražošanas jomā Eiropa no Ķīnas atpaliek par aptuveni septiņiem līdz desmit gadiem un plaisa nemitīgi palielinās.
Par to brīdina Dunne Insights sagatavotais ziņojums Eiropas enerģētikas drošības iniciatīvai, kurā teikts, ka saglabājoties pašreizējām tendencēm, Eiropa var Ķīnu šajā jomā vairs arī nepanākt.
2024. gadā Ķīna saražoja 12 miljonus elektrisko transportlīdzekļu, savukārt Eiropā no ražošanas līnijām nobrauca tikai 2,4 miljoni, bet ASV — mazāk nekā viens miljons šādu transportlīdzekļu.
Atkarība no Ķīnas ir milzīga – Tautas Republika kontrolē 79 procentus no akumulatoru elementu ražošanas un 60 līdz 95 procentus no svarīgāko šim procesam nepieciešamo minerālu apstrādes. Būtiski tas, ka Ķīna var segt aptuveni pusi no globālā pieprasījuma pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem un visas vajadzības pēc litija jonu akumulatoriem.
Eksperti uzskata, ka labākais risinājums būtu Eiropas ražotāju sadarbības veidošana ar Japānas un Korejas uzņēmumiem, neizslēdzot arī Tesla. Tajā pašā laikā Eiropai ir jāstiprina pašai savas piegādes ķēdes.
Lai gan sadarbība ar Ķīnas uzņēmumiem ir neizbēgama, Eiropai ir jāpieder 51% vai vairāk kopuzņēmumu akciju, lai saglabātu kontroli.

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com