2018. gada Ženēvas Starptautiskajā autoizstādē prezentētā Goodyear konceptriepa ataino mobilitātes nākotni, jo tas ir ideāls risinājums tīrākai, ērtākai, drošākai un ilgtspējīgākai mobilitātei pilsētās.
Par Oxygene nodēvētajai konceptriepai ir unikāla konstrukcija, kuras iekšpusē sānu sienās aug dzīvas sūnas. Šī atvērtā konstrukcija un īpašais riepas protektora dizains absorbē un cirkulē mitrumu no ceļa virsmas, veicinot fotosintēzi un tādējādi radot skābekli.
Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas (PVO) datiem, pilsētās, kurās tiek mērīts gaisa piesārņojums, vairāk nekā 80% cilvēku ir pakļauti gaisa kvalitātes līmenim, kas pārsniedz PVO limitus.
“Līdz 2050. gadam, kad vairāk nekā divas trešdaļas pasaules iedzīvotāju dzīvos pilsētās, ievērojami palielināsies arī transporta tīklu izplatība pilsētvidē,” saka Goodyear Eiropas, Tuvo Austrumu un Āfrikas reģiona prezidents Kriss Dilanejs (Chris Delaney). “Inteliģentākai, videi draudzīgākai infrastruktūrai un transportam būs izšķiroša nozīme, risinot aktuālākās vides problēmas, ko nes līdzi attīstība un pieaugoša mobilitāte.”
Iedvesmojoties no cirkulārās ekonomikas principiem un galveno uzmanību pievēršot materiālu izšķiešanas, emisijas un enerģijas zudumu samazināšanai, Goodyear Oxygene ir radīta, lai integrētos nākotnes pilsētā, tāpēc tā sniedz vairākus risinājumus:
• Gaisa attīrīšana: Oxygene ar tās unikālo protektoru absorbē mitrumu no ceļa un uzsūc CO2, lai barotu iekšā esošo sūnu un ar fotosintēzes palīdzību atbrīvotu skābekli. Pilsētā, kas pēc izmēra līdzinās Parīzei – ar apmēram 2,5 miljoniem transportlīdzekļu, tas nozīmētu, ka tiek ģenerētas gandrīz 3000 tonnas skābekļa un absorbētas vairāk nekā 4000 tonnas oglekļa dioksīda gadā.
• Nolietoto riepu pārstrāde: Oxygene ir bezgaisa konstrukcija, kas tiek drukāta 3D formātā ar gumijas pulveri no pārstrādātām riepām. Vieglā, triecienus absorbējošā konstrukcija piedāvā necaurduramu risinājumu, kas paredzēts, lai pagarinātu riepas ekspluatācijas laiku un mazinātu servisa nepieciešamību, nodrošinot mobilitāti bez traucējumiem. Papildu drošību sniedz riepas atvērtā konstrukcija, kas uzlabo saķeri ar slapju ceļa segumu un absorbē ūdeni.
• Elektroenerģijas ģenerēšana: Oxygene savāc enerģiju, kas rodas fotosintēzes laikā, lai darbinātu tajā iebūvēto elektroniku, tajā skaitā borta sensorus, mākslīgā intelekta vadības vienību un pielāgojamu gaismas līniju riepas sānos, kas pārslēdz krāsas, brīdinot autobraucējus un gājējus par gaidāmiem manevriem, piemēram, joslu maiņu vai bremzēšanu.
• Saziņa gaismas ātrumā: Oxygene izmanto redzamās gaismas komunikāciju sistēmu vai arī LiFi, lai panāktu augstas kapacitātes mobilo savienojumu gaismas ātrumā. LiFi ļauj riepai izveidot savienojumu ar lietu internetu, nodrošinot datu apmaiņu starp transportlīdzekļiem (V2V) un transportlīdzekļiem un infrastruktūru (V2I), kas ir būtiski viedajai mobilitātes vadības sistēmai.
“Līdzīgi kā iepriekš Ženēvā prezentētās Goodyear konceptriepas, Oxygene ir radīta, lai izaicinātu mūsu domāšanu un palīdzētu veidot diskusiju par inteliģentu, drošu un ilgtspējīgu mobilitāti nākotnē,” sacīja Dilanejs. “Līdzdarbojoties tīrāka gaisa ražošanā, riepa varētu palīdzēt uzlabot pilsētas iedzīvotāju dzīves kvalitāti un veselību.”
Foto: Publicitātes attēls