Vēl pavisam nesen Latvijā satiksmes drošība tika vērtēta kā negatīva – lai gan strauji saruka Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu skaits, ceļu satiksmes negadījumu skaits arvien palielinājās, it īpaši to skaits, kuros bija iesaistīts komerctransports.
Tomēr, kā rāda Satiksmes ministrijas (SM) statistika, pēdējo trīs gadu laikā situācija uzlabojas – atkal pakāpeniski sāk palielināties Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu skaits (vidēji par 2,5% gadā), tāpat to satiksmes negadījumu skaits, kuros ir iesaistīts komerctransports, pateicoties ātruma ierobežojošo ierīču uzstādīšanai, atkal samazinās, radot drošāku satiksmi uz Latvijas ceļiem.
Kā liecina Satiksmes ministrijas statistika, pēdējo trīs gadu laikā visu transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir palielinājies vidēji par 2,5%. Reģistrēto transportlīdzekļu skaita pieaugums norāda, ka kopējā ekonomiskā, kā arī satiksmes situācija Latvijā ir uzlabojusies. Transportlīdzekļu uz Latvijas ceļiem kļūst arvien vairāk, satiksme ir aktīvāka, komercpārvadājumu daudzums palielinās, taču novērojams komerctransporta negadījumu samazinājums.
Kā norāda eksperti, pozitīvu iespaidu uz sabiedrību un autovadītājiem atstāj dažādas izglītojošās aktivitātes. Sabiedrības izglītošanā lielu pienesumu dod arī semināri, akcijas, kampaņas un konkursi. Tāpēc arī Satiksmes ministrijas, apdrošināšanas akciju sabiedrības BALTA un „Drošas Braukšanas skolas” organizētais konkurss „Drošākais uzņēmuma autoparks” vērtējams kā pozitīvs solis sabiedrības izglītošanas virzienā. Lai dotu arī savu pienesumu satiksmes drošības uzlabošanā Latvijā, ikvienam uzņēmumam ir iespēja vēl līdz šīs nedēļas beigām pietiekties BALTA gada balvai „Drošākais uzņēmuma autoparks”.
SM valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands norāda: „Patlaban no visiem Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem 9,7% ir komerctransports, un to skaits katru gadu palielinās vidēji par 3,2%. Jāpiemin, ka vēl viens liels pluss ir tas, ka arvien vairāk palielinās izsniegto licenču daudzums, kas ļauj pārvadāt pasažierus vai kravu ārpus Latvijas robežām. Tas ne tikai paaugstina Latvijas uzņēmumu autoparku kvalitāti un vērtību, bet arī uzlabo kopējo satiksmes drošību.”
Kā atzīst Dins Merirands, ar piesardzīgu optimismu nākotnē ļauj raudzīties arī šogad Latvijā pieņemtais „Ceļu satiksmes drošības plāns 2014. – 2016.gadam”, kas ir daļa no plašākām vadlīnijām, kuru galvenais mērķis ir līdz 2020.gadam par 50% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu, kā arī par 50% samazināt smagi ievainoto skaitu, salīdzinot ar 2010.gadu.
Pozitīvu iespaidu uz negadījumu samazinājumu atstāj arī proaktīvas aktivitātes – gan smagajiem kravas transportlīdzekļiem, gan autobusiem Latvijā tagad ir uzstādītas ātruma ierobežotājierīces, kuras jālieto saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām. Tāpat Latvijā tiek organizētas dažādas izglītojošas darbības, kurās galvenā uzmanība tiek pievērsta uzņēmumu autoparku drošībai, transportlīdzekļu tehniskajai sagatavotībai un darbinieku profesionalitātei.
SM valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands piebilst: „Ikvienam uzņēmumam, kas jebkādā veidā ir saistīts ar satiksmi Latvijā, ir ļoti svarīgi iesaistīties un pašam iniciēt dažādas aktivitātes – apmācību seminārus, praktiskas apmācības, pasākumus vai konkursus. Šādas aktivitātes ļauj paskatīties uz Latvijas satiksmi kopumā ne tikai satiksmes dalībniekiem un uzņēmumu autoparku darbiniekiem, bet arī visai pārējai sabiedrībai kopumā. Jo lielāka ir sabiedrības iesaiste un informētība par satiksmes drošības pasākumiem, jo dziļāka izpratne veidojas par satiksmes drošības jautājumu nozīmību gan katram indivīdam atsevišķi, gan valsts politikas mērogā kopumā.”
Lai palīdzētu uzlabot Latvijas uzņēmumu autoparkus, kā arī informētu sabiedrību par to, cik nozīmīga ir satiksmes drošība un kā ikviens var iesaistīties tās uzlabošanā, Latvijā lielākā apdrošināšanas sabiedrība BALTA kopā ar SM un „Drošas Braukšanas Skolu” jau trešo gadu organizē konkursu „Drošākais uzņēmuma autoparks”.
Foto: iAuto.lv