Lietotu automobiļu tirgū varam atrast šķietami labus piedāvājumus. Par zemu cenu var un visticamāk atklāsies visādi brīnumi. Tādēļ ar lielu rūpību ir jāizvērtē noskatītais automobilis, lai lietošanā tas sagādātu pēc iespējas mazāk raižu.
Portāls iAuto.lv sadarbībā ar Bigbank aizsāka vairāku rakstu sēriju sniedzot padomus, kurus ieteicams ņemt vērā, iegādājoties lietotu automobili. Atskatoties uz iepriekšējo padomu sēriju, sagatavojām apkopojumu par svarīgāko, ko ieteicams ievērot, pērkot lietotu auto.
Jebkurā gadījumā ir jāatceras, ka ar jauna, gan lietota automobiļa nopirkšanu, naudas izdošana par to nebeidzas. Papildus automašīnas iegādes cenai, ir svarīgi apzināties, cik tā mums izmaksās mēnesī un gadā, un vai tas mums būs pa kabatai.
Divi jauni Volkswagen Tiguan, bet ir atšķirības – arī cenā Foto: iAuto.lv
1. Ir skaidri jāformulē nepieciešamības, vēlmes un atvēlētais budžets auto iegādei un uzturēšanai pirms dodamies uz autoplaci vai kādu no interneta vietnēm kā iAuto.lv vai ss.lv lūkoties to plašajā piedāvājumā. Ja prātā jau ir kāds konkrēts automobiļa modelis, ir vērts iepazīties ar citu lietotāju pieredzi, kas diezgan precīzi norāda uz tā vājajām vietām, iespējamām problēmām un remonta izmaksām. Lietota auto gadījumā uzturēšanas izmaksas var būt zemākas, kā jaunai automašīnai, kam papildus maksājam par garantiju. Taču, jārēķinās, ka lietota auto vēsturi pirms mums jau ir veidojis tā iepriekšējais/-ie saimnieks/-i, un paļauties uz viņu godaprātu diez vai būtu prātīgi, jo varam attapties pie neejošas automašīnas, kurai remonta izmaksas var pat pārsniegt automašīnas vērtību.
2. Kur atrast lietotus auto? Izvirzot konkrētus kritērijus un sašaurinot potenciāli izskatāmo automobiļu loku, var sākt meklēt, un šeit iespējas ir gana plašas. Laikietilpīgākā droši vien būs dažādu autoplaču apbraukāšana, tomēr no otras puses uzreiz jau varēsiet vizuāli novērtēt automobiļa stāvokli. Bet var gadīties, ka vēlamais automobilis tirgotavā nav, tādēļ ieteicams vispirms pārbaudīt, ko sniedz sludinājuma portāli internetā. Šādi diezgan īsā laikā varam atlasīt saistošākos piedāvājumus un izvairīties no salīdzinoši bezmērķīgas auto plaču apbraukāšanas. Jāpiebilst, ka lielākoties to sortiments būs atrodams arī interneta resursos. Ja tomēr Latvijā kārotais auto vēl nav atradies, iespējams meklēt arī citu valstu portālos, bet jārēķina, ka automobiļa apskate klātienē būs apgrūtinātāka. Ir arī piedāvājumi izsoļu portālos, bet tur vajadzēs gan reģistrēties, gan nodrošināt attiecīgas garantijas. Ja vēlaties auto iegādāties izsolē, tad labāk būtu atrast uzņēmumu, kurš šādus pakalpojumus piedāvā.
3. Informācijas iegūšana par automobili. Rakstā turpinām apskatīt variantu, ka savu potenciālo auto Jūs atrodat kādā no Latvijas portāliem. Sludinājumos atrodamā virspusējā informācija par automobili var būt gan visai skopa, gan arī kāds daiļrunīgāks pārdevējs nekam nederīgu vraku var padarīt par iekārojamāko braucamrīku pasaulē. Lai nu kā, ja automobiļa pārdošanas sludinājuma apraksts, attēli un galu galā pats automobilis Jūs šķietami apmierina, tad papildus par auto ir jāuzzina:
- VIN numurs – labā prakse to ir uzreiz norādīt sludinājuma tekstā, bet ja nav, tad droši prasiet pārdevējam
- Valsts reģistrācijas numurs (ja Latvijā reģistrēts automobilis)
VIN ir transportlīdzekļa identifikācijas numurs, kas ir unikāls katram automobilim. Pēc tā iespējams uzzināt par noskatītā automobiļa reģistrētos nobraukumus un veiktos remontdarbus kādā konkrētā laika periodā – parasti šie dati ir pieejami par garantijas laika posmu, kad ražotāja noteiktās apkopes vēl tiek veiktas pie oficiālā pārstāvja. Tomēr arī šie dati sniedz labu iespaidu par automobiļa vēsturi. Šādu informāciju visvienkāršāk ir iegūt konkrētā ražotāja dīlera centra servisa nodaļā klātienē vai attālināti – atkarīgs no attiecīgā dīlera servisa politikas.
Foto: iAuto.lv
4. Automobiļa nobraukums. Lai arī ilgu laiku sabiedrībā pastāvēja uzskats, ka labāk iegādāties ārzemēs, nevis Latvijā brauktu auto, šobrīd ir pretēji. Tādai lietotai automašīnai, kura jauna ir iegādāta Latvijā, ir vairākas priekšrocības. Pirmkārt, krietni vieglāk iespējams izsekot tās vēsturei – ja ne vienmēr veiktas apkopes dīleru servisa centrā, tad CSDD datubāzē būs informācija par tehniskajām apskatēm, ikgadējo nobraukumu un īpašnieku maiņu. To arī ērti iespējams pārbaudīt mobilajās ierīcēs ar Android un iOs platformās.
Otrkārt, Latvijā ir stipri mazāks vidējais gada nobraukums, ja salīdzinām ar R-Eiropas valstīm, it īpaši Vāciju un Franciju. Runājot tieši par nobraukumu, no vienas puses tas ir ļoti svarīgs rādītājs par automašīnas stāvokli – katram motora veidam un pārnesumkārbai ir savs noteiktais vidējais dzīves cikls. Jo vairāk auto tiek lietots-braukts, jo vairāk mēs pietuvojamies tā beigām, kā arī dēļ nodiluma var nākties mainīt daudz lielākas un dārgākas rezerves daļas. Bet no otras puses – labi kopts automobilis ir spējīgs nobraukt ļoti daudz.
Bieži sastopamies ar gadījumiem, kad nobraukuma dati tiek viltoti jeb kā tautā saka – attin odometru, kas ir izplatīti ne vien Latvijā vai Baltijā, bet visā Eiropā. Tāpēc nobraukumu nevajadzētu izvirzīt kā galveno kritēriju lietota automobiļa iegādē. Tas, bez šaubām ir svarīgs, taču labāks pirkums būs 300 000 km pieveicis rūpīgi kopts automobilis, nevis auto ar Latvijā populāro 150 000 km nobraukumu, par kura vēsturi var būt dažādas neskaidrības, tostarp šī rādījuma viltošana. Arī šādi gadījumi labi raksturo to, kādēļ savulaik Latvijā jauna reģistrēta automašīna ar caurspīdīgāku vēsturi ir iekārojamāka. Ieteicams pievērst uzmanību dažādām detaļām salonā – stūrei, pedāļiem, ātrumu pārslēgam, vadītāja un labās puses pasažiera sēdeklim, jo to nodilums arī atspoguļo automašīnas nolietojuma pakāpi.
5. Lietota automobiļa vizuālā pārbaude. Ja pēc pieejamās informācijas pārbaudes auto joprojām ir interesants, tad ir vērts doties konkrēto automobili novērtēt klātienē. Kas jāņem vērā? Jāatceras, ka automobilis ir rūpīgi jāpārbauda, kā dēļ ieteicams uzaicināt līdzi kādu zinošu un uzticamu speciālistu, kurš bez liekām emocijām spēs novērtēt automašīnas tehnisko stāvokli. Savukārt pārdevējam ir izsmeļoši jāatbild uz uzdotajiem jautājumiem. Jāuzmanās no emocionāliem argumentiem, jo pat, ja auto ir skaists, vienreizējs u.t.t., tas nebūs glābiņš, ja būs darīšana ar kādu iepriekš nepamanītu defektu.
Pievērsiet uzmanību, vai automašīna nav pārāk centīgi gatavota pārdošanai – svaigi pārkrāsota virsbūve, pārlieku tīrs dzinējs, jaunas riepas, u.t.t. Būtu naivi iedomāties, ka automobilis ir speciāli saposts par prieku nākamajam īpašniekam. Šādi visdrīzāk tiek novērsta uzmanība no kādām nebūšanām. Protams, laika gaitā arī virsbūvi skar dažādi apstākļi, kas veicina tās krāsojuma bojāšanos – akmentiņu un šķembu radītie bojājumi, nepareiza auto mazgāšana u.tml. Tomēr virsbūvi vai atsevišķas detaļas pārkrāso, maskējot rūsu vai ceļu satiksmes negadījumā radušos bojājumus. Savukārt dzinēju rūpīga nomazgāšana var būt ar mērķi slēpt kāda tehnoloģiskā šķidruma noplūdi.
Taču ir arī jāsaprot, ka iekļūšana ceļu satiksmes negadījumā ļoti bieži nozīmē sīkus bojājumus. Ja prasmīgi un ar atbilstošiem materiāliem novērsti, tie nekādas turpmākas problēmas neizraisīs. Citādāk, ja tiek nomaskēts kāds smagāks negadījums, kas ir ietekmējis automašīnas virsbūves vai kādu svarīgu mezglu stiprību. Ik pa laikam dzirdam par automobiļiem, kuri prasmīgu meistaru rokās ir izveidoti burtiski no divām lūžņu čupām – automobiļiem, kuri negadījumā ir iznīcināti. Šādu auto noteikti nav ieteicams iegādāties!
Mēģiniet konstatēt virsbūves deformācijas pazīmes un saprast, kāds ir to cēlonis un cik tās ir būtiskas – vai visas durvis, bagāžnieka vāks un motora pārsegs veras vaļā un ciet bez piepūles. Pievērsiet uzmanību metāla detaļu salaiduma vietām! Tām visur jābūt vienādā platumā. Arī automašīnas salonā apdares materiālu salaiduma vietas var vēstīt par pārdzīvotu virsbūves deformāciju.
Krāsas biezuma mērītājs
6. Krāsas biezuma mērītājs ir noderīgs rīks, kas atklās pārkrāsotās detaļas un liks uzdot jautājumus automobiļa iepriekšējam īpašniekam. Lai arī tā cena uz kopējā auto iegādes fona nav pārāk liela – apmēram 100 eiro, ja neesat regulārs lietotu auto pircējs, tad iespējams šo rīku izīrēt par krietni vien zemāku summu. Ar krāsas biezuma mērītāju mēs varam:
- Precīzi noteikt, kuras metāla detaļas ir krāsotas
- Dažādiem auto modeļiem rūpnīcas krāsojums dažādās vietās var atšķirties, taču parasti šī krāsas biezuma atšķirība ir līdz 200 mikroniem
- Nosakot pārkrāsoto vietu, varam izdarīt secinājumus par avārijā gūtajiem triecieniem un to iespējamo ietekmi uz turpmāku automobiļa ekspluatāciju
- Var noteikt labojuma (špakteles) biezumu – 300, 400 un vairāk ekrāna mērījumā liecina par biezu kārtu
- Ar šo ierīci krāsas biezumu var noteikt tikai uz metāla detaļām.
- Konstatējot krāsotu detaļu, parasti kā minimums 50 eiro var dabūt nost no cenas.
7. Automobiļa diagnostika servisā. Lai uzzinātu par auto tehnisko stāvokli un nepieciešamiem ieguldījumiem turpmākas ekspluatācijas laikā, ļoti ieteicams veikt kompleksu auto apsekošanu ražotāja autorizētā dīlera servisā vai kādā citā neatkarīgā servisā. Te gan jāpiebilst, ka šāda pārbaude ne vienmēr pasargās no visām iespējamām problēmām, taču atklās lielas būtiskas problēmas, kas var būt paslīdējušas garām sākotnējā vizuālajā apskatē. Vidēja šādas diagnostikas cena ir robežās no 50 līdz 90 EUR, un tas ir izdevīgāk, nekā atklāt būtisku problēmu vēlāk, kuras novēršana maksā krietni vairāk.
8. Īpašnieku maiņai nepieciešamie dokumenti. Ja pēc iepriekš aprakstītajām pārbaudēm automobilis ir atzīts par labu esam, un esam gatavi to iegādāties, tad jāsaprot, kādi dokumenti ir vajadzīgi pirkuma noformēšanai. Pirmkārt, no šī gada aprīļa CSDD piedāvā ērtāku transporta līdzekļu īpašnieku maiņu e-vidē gan fiziskām, gan juridiskām personām.
Vispirms pārdevējam (reģistrētajam automobiļa īpašniekam) ir jānoņem transportlīdzeklis no uzskaites atsavināšanai Latvijā. CSDD e-vidē ir pieejama šāda darbība, kur pircējs savu vēlmi iegādāties konkrēto auto atzīmē reģistrā, bet pārdevējs piecu dienu laikā apstiprina īpašnieka maiņu. Abas atzīmes iespējams izdarīt attālināti, izmantojot e-pakalpojumus. Īpašnieku maiņas procedūra pilnībā tiek pabeigta CSDD nodaļā, kad transportlīdzekļa ieguvējs saņem reģistrācijas apliecību. Bet īpašuma tiesību maiņa un atbildība tiek fiksēta brīdī, kad pārdevējs īpašnieka maiņu ir apstiprinājis reģistrā, ar ko pircējs iegūst īpašuma tiesības uz konkrēto automobili un beidzas pārdevēja obligātā civiltiesiskā atbildība. Jāatceras, ka jaunajam īpašniekam no šī brīža ir jāiegādājas OCTA polise.
Transportlīdzekļu īpašnieku maiņu var reģistrēt arī CSDD nodaļās vai izmantojot tirdzniecības uzņēmumus. Reģistrācijai CSDD nepieciešams iesniegt:
- Izziņu par transportlīdzekļa numuru salīdzināšanu. Ja dokumentu iesniedzējs ir pārliecinājies par transportlīdzekļa datu atbilstību, no salīdzināšanas var atteikties. Salīdzināšana ir obligāta, ja transportlīdzeklim nav identifikācijas numura vai arī tam ir vai tiks reģistrētas identifikācijas numura izmaiņas, kā arī, ja transportlīdzeklis ir izslēgts no reģistra;
- Transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību;
- Personu apliecinošu dokumentu (personas pasi, LR izsniegtu vadītāja apliecību vai LR izsniegtu mācību braukšanas atļauju) gan īpašniekam, gan turētājam;
- Juridiskās personas statusu apliecinoša dokumenta kopiju, uzrādot oriģinālu, ja transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir juridiska persona. Dokuments nav jāiesniedz, ja juridiskā persona reģistrēta Uzņēmumu reģistrā vai tās juridiskais statuss ir noteikts ar likumu.
Ja automašīnu iegādājamies izmantojot kādu no finansējuma veidiem – visbiežāk līzingu vai kredītu, tad jārēķinās, ka arī šeit būs jārēķinās ar papildu dokumentu sagatavošanu darījuma noformēšanai atkarībā no līzinga kompānijas vai kredītdevēja politikas.
Bigbank piedāvā atvieglotu auto līzinga saņemšanas kārtību, likvidējot nevajadzīgos birokrātiskos procesus. Lai saņemtu aizdevumu klientam ir jāaizpilda pieteikuma forma (https://lv.bigbank.lv), pēc kuras seko kredītvēstures pārbaude un pēdējo 4 mēnešu laikā gūto ienākumu pārbaude. Tāpēc vienīgais dokuments, kas vairākumam klientu būs jāiesniedz ir algas konta pārskats vai VSAA izziņa. To ar klienta atļauju var pieprasīt arī Bigbank darbinieki. Parakstot līgumu bankā vai Pasta nodaļā, klientam ir nepieciešams personas apliecinošs dokuments – pase vai ID karte. Noslēdzot līgumu, klientam ir 30 dienas, lai brīvi iegādātos auto Latvijā vai ārvalstīs.
9. Rūpīgi apsveriet konkrētā automobiļa iegādi un izvairieties no tās, ja saskaraties ar kādu no šiem gadījumiem:
- Ja automobiļa vēsture jums šķiet neticama vai izrādās nepatiesa;
- Ja automašīnu nav izdevies pārbaudīt gaitā – jūs taču to pērkat braukšanai, tādēļ ir svarīgi pārliecināties, vai auto tam aizvien vēl ir piemērots;
- Ja automašīna ir pārlieku centīgi sagatavota pārdošanai: līdz spīdumam nopulēts dzinējs, tikko nomainītas riepas, virsbūve svaigi pārkrāsota u.tml.
- Ja automašīna kaut kādu iemeslu dēļ ilgi (vārāk kā pāris mēnešus) stāvējusi nelietota;
- Ja automobilim Latvijā bieži mainījušies īpašnieki. Neceriet, ka cilvēks, kurš to iegādājies palietošanai ziemas sezonā vai pārpārdošanai, būs sevišķi saudzīgi izturējies pret savu pagaidu braucamo.
- Ja nav veiktas tehniskās apkopes vai nav iespējams tās pārbaudīt. Ievestiem auto tehnisko apkopju grāmatiņa drīzāk ir atribūts nevis pierādījums.
iAuto rakstu sērija par lietotu auto iegādi:
- Ja plāno pirkt lietotu auto, kas būtu jāievēro un no kā uzmanīties 1. daļa
- Kā un kur pārbaudīt lietota auto nobraukuma vēsturi un diagnostika pirms iegādes – iAuto 2. daļa (+ foto)
- iAuto: Lietota auto vizuālā pārbaude pirms pirkšanas paša spēkiem; krāsas mērītājs 3.daļa
- iAuto.lv par lietota auto iegādi; kur un kādi dokumenti vajadzīgi 4. daļa
Foto: iAuto.lv