Lietots auto nav jauns, tāpēc, lai pirkums nesagādātu vilšanos, ir vairāki aspekti, kuri būtu jāņem vērā izvēles procesā. Pirmkārt, noskatītajam automobilim jau sākumā būtu jāveic vispārējā auto diagnostika un vēstures pārbaude autorizētā servisā, kas izmaksā aptuveni 50 līdz 80 EUR.
Lietots automobilis viennozīmīgi ir laba izvēle tiem, kuri vēlas tikt pie laba spēkrata, netērējot milzu līdzekļus. Protams, lietots nav jauns, tāpēc, lai pirkums nesagādātu vilšanos, ir vairāki aspekti, kuri būtu jāņem vērā izvēles procesā. Pirmkārt, noskatītajam automobilim jau sākumā būtu jāveic vispārējā auto diagnostika un vēstures pārbaude autorizētā servisā, kas izmaksā aptuveni 50 līdz 80 EUR.
Tas būtu jādara, lai “neiegrābtos,” proti, jo vairāk laika un līdzekļu Jūs ieguldīsiet auto pārbaudē, jo vairāk uzzināsiet par tūlītējiem ieguldījumiem (uz to pamata parasti var labi samazināt auto iegādes cenu). Turklāt šādā veidā mazināsiet risku arī pārmērīgi lieliem izdevumiem nākotnē. Tas ir īpaši svarīgi gadījumos, ja lietotā automobiļa iegādē plānojat piesaistīt papildu finansējumu – izvēles procesā ietaupītais var neplānoti palielināt izdevumus transportam tā ekspluatācijas laikā.
Foto: iAuto.lv
Šoreiz iAuto sadarbībā ar DNB banku piedāvā padomus, ko ņemt vērā, lūkojoties pēc finansējuma lietota auto iegādei, un tuvāk aplūkosim arī DNB autokredīta iespējas.
Līzings vai kredīts – ko izvēlēties?
Pastāv būtiskas atšķirības starp finansēšanas veidiem, kas īpaši attiecas uz lietota auto iegādi. Līzinga gadījumā automašīna sākotnēji nonāk līzinga kompānijas īpašumā – pircējs pēc tam to noteiktā termiņā atpērk. Līzinga gadījumā jārēķinās ar pirmo iemaksu 10 līdz 20% apmērā, obligātu KASKO apdrošināšanu un līzinga kārtošanas izmaksām. Šajā variantā pircējam, vēršoties pie bankas, jāizdara gala izvēle jau par kāda konkrēta spēkrata iegādi. Papildu līdzekļi jāatvēl tikko iegūtā auto apkopei (eļļas maiņa), riepu iegādei u.c., lai tas turpmāk bez liekām rūpēm varētu kalpot vairākus desmitus tūkstošus kilometru. Līzinga finansējums būs ar zemākām procentu likmēm jaunas vai lietotas automašīnas iegādē, kas maksā 8 000 EUR un vairāk, turklāt šajā gadījumā ļoti svarīga ir kredītvēsture un ienākumu avots. Savukārt pirkumiem zem šīs summas iesakām izvērtēt DNB autokredītu.
DNB autokredīts ir izdevīgāks auto iegādei līdz 8 000 EUR. Piemēram, pērkot automobili cenu grupā līdz 8 000 EUR un izvēloties līzingu, pirmā iemaksa veidotu aptuveni 800 līdz 1600 EUR. Savukārt kopā ar pārējām izmaksām un apkopi summa var pieaugt līdz pat 2 500 EUR vienā reizē. Izvēloties otru auto ģimenē vai mainot esošo automobili, daudzi, iespējams, nevēlēsies veikt šāda apmēra maksājumu. DNB autokredīta gadījumā būs jāmaksā tikai ikmēneša maksa bez pirmās iemaksas un ķīlas reģistrēšanas, tādējādi lietota auto izvēli un iegādi padarot daudz pieejamāku. DNB autokredītam procentu likme ir, sākot no 8%, tā tiek piemērota katram klientam individuāli. Tiesa, svarīgi atcerēties, ka, izvēloties DNB autokredītu, vēlamais automobilis ir jāiegādājas mēneša laikā kopš naudas saņemšanas dienas, citādi DNB autokredīts ar 8 % likmi kļūst par klasisku patēriņa kredītu ar 18% likmi.
Tabulā atspoguļoti būtiskākie parametri auto iegādei ar DNB autokredītu un DNB līzingu:
|
Līzings |
Autokredīts |
Auto izvēle |
Auto iegāde, vienlaicīgi formējot līzingu
|
Auto iegāde pēc kredīta saņemšanas
|
Īpašnieks |
DNB Līzings |
pats pircējs |
Pirmā iemaksa |
10-20% no pirkuma summas |
Nav |
Procentu likme |
Sākot no 1.99% + EURIBOR |
Sākot no 8% |
Līguma noformēšanas maksa |
1,5% no līzinga summas |
1% no kredīta summas |
KASKO apdrošināšana |
Obligāta |
Nav obligāta, taču ieteicama gan |
Auto vecums |
Jauna vai mazlietota auto iegāde |
Lietota auto iegāde (izdevīgi pirkumam līdz 8000 EUR) |
Kā piemēru aplūkosim gadījumu, kad noskatītā automobiļa cena ir 4 000 EUR un mēs par šādu summu vēlamies noslēgt autokredīta vai līzinga līgumu piecu gadu termiņā:
|
Līzings |
Autokredīts |
Pirmā iemaksa |
800 EUR |
– |
Līguma noformēšanas maksa |
60 EUR |
40 EUR |
Ikmēneša maksājums |
60,38 EUR |
85 EUR |
KASKO apdrošināšanas izmaksas |
Ir obligātas |
Nav obligātas |
GPL |
6,7% |
10,9% |
Kopējā atmaksātā summa |
4 492 EUR |
5 141 EUR |
Izvēloties finansētāju, svarīgi pievērst uzmanību GPL
Iegādājoties auto, mēs aicinām pārbaudīt un salīdzināt tieši GPL (GPL – procentos izteiktas kredīta kopējās izmaksas, ieskaitot aizdevuma procentus, līguma komisiju u.c. izmaksas) ar citiem tirgū pieejamiem piedāvājumiem. Ļoti iespējams, ka DNB Līzings vai DNB autokredīts Jums būs daudz izdevīgāks par citiem, īpaši nebanku finansēšanas risinājumiem. Turklāt DNB autokredīta gadījumā Jums būs pietiekami ilgs laiks, lai noskatīto automobili pārbaudītu un izbrāķēšanas gadījumā atrastu jaunu, atkal pārbaudītu un, ja viss apmierina, iegādātos.
Uzticamākie lietotie auto par 3500 EUR, 4500 EUR un 5500 EUR
Neatkarīgi no stāvokļa un nolietojuma katram autoražotājam ir veiksmīgāki modeļi un ne tik veiksmīgi, kuru uzbūves īpatnības var biežāk sagādāt potenciālas raizes, pat ja eksemplārs ir labā stāvoklī. Šoreiz aplūkosim uzticamākos auto modeļus ikdienas vajadzībām, kuri lietoto auto tirgū ir pieejami par 3500, 4500 un 5500 EUR un laika gaitā ir pierādījuši savu izturību, kā arī to uzturēšana nebūs bieds naudas makam. Apkopojot šos automobiļus, tika ņemta vērā gan lietotāju pieredze, gan arī dažādi pētījumi un izturības testi.
Lietots auto līdz 3000 EUR
Šajā cenu kategorijā plašā izvēlē lielākoties var atrast no 2004. līdz 2006. gadam ražotus automobiļus, galvenokārt kompaktklases segmentā. Tiesa, atrodami arī vecāki, lielākas klases automobiļi, taču tie būs dārgāki uzturēšanā un vidēji ar lielāku nolietojumu.
“Opel Astra H” (sievietēm, jaunām ģimenēm) – izturīgs, komfortabls un patīkami vadāms kompaktklases automobilis, kas pieejams gan kā 3 durvju un 5 durvju hečbeks, gan arī kā sedans un universālis. Šim auto raksturīga komfortabla piekare un gana precīza vadāmība, kā arī plaša dzinēju izvēle. Pietiekami ietilpīgs, lai gan daži konkurenti piedāvā vairāk vietas. “Astra H” atrodas uzticamāko automobiļu saraksta augšgalā, lai gan ir dažas lietas, kam būtu vēlams pievērst papildu uzmanību – visbiežāk problēmas sagādā priekšējā ass, piekare un elektronika. Taču pārsvarā nekas tāds, kas liktu palikt uz ceļa un maksātu bargu naudu. Visproblemātiskākais dzinēju klāstā ir 1.9 dīzelis, kuram raksturīga pastiprināta dūmainība un problēmas ar ūdenssūkni.
“Ford Focus II” (ģimenēm, jauniem cilvēkiem, arī darba un biznesa auto) arī ir ierindojies starp izturīgākajiem automobiļiem. Līdzīgi, kā “Astra H” arī šis auto pieejams vairākos virsbūvju variantos. Otrās paaudzes “Focus” var lepoties ar ļoti precīzu vadāmību, komfortablu gaitu, kas nav pārāk mīksta arī straujākiem manevriem, un pieņemamu vietu salonā. Arī “Focus” var gadīties kāda elektroniska problēma, pārbaudiet kondicionieri un drenāžas sistēmu salonā un bagāžniekā – tā mēdz aiziet ciet un uzkrāt ūdeni. Dīzeļdzinēji ir ļoti ekonomiski, taču servisa un apkopes izmaksas tiem būs augstākas. Benzīna dzinējiem mēdz būt problēmas ar indukcijas spolēm.
“Volkswagen Golf V” (ģimenēm, jauniešiem, vīriešiem, arī dienesta auto) bieži tiek uzskatīts par kompaktklases etalonu, galvenokārt tā gaitas un praktisko īpašību dēļ. Tas pieejams gan kā 3 durvju un 5 durvju hečbeks, gan arī kā universālis un sedans – sedana versija gan nes “Jetta” vārdu. “Golf V” ir ērts gan pilsētas satiksmē, gan arī garāku ceļu mērošanai. Salons ir kvalitatīvi nostrādāts, lai gan šur tur ir izmantoti lētāki materiāli. Otrreizējā tirgū atrodami gan ļoti minimāli komplektēti modeļi, gan arī ar ļoti bagātīgu aprīkojumu. Lielas problēmas piektās paaudzes “Golfā” ir saistītas ar 1.4 TSI dzinēju un DSG automātisko ātrumkārbu, tāpēc miera labad šos variantus labāk neizskatīt. Ja no šiem abiem izvairīsities, iespējamās problēmas visdrīzāk būs saistītas ar kādiem sīkumiem, kuru novēršana nesitīs pa kabatu. Labākais pirkums būs “Golf V” ar 1.6 FSI vai 2.0 TDI dzinējiem, bet arī te jārēķinās, ka dīzeļa apkope būs dārgāka. Jāseko līdzi arī piekarei – šad tad problēmas sagādā atsperes aizmugurē.
Vēl šajā cenu kategorijā varam ieteikt aplūkot tādus modeļus kā “Volkswagen Passat B5”, “Opel Signum”, “BMW E39”, taču pēdējais būs dārgāks uzturēšanā, salīdzinot ar iepriekš minētajiem.
Foto: iAuto.lv
Lietots auto līdz 5000 EUR
Šajā cenu kategorijā atrodami pārsvarā 7-12 gadus veci modeļi, kā arī jaunāka izlaiduma gada iepriekš uzskaitītie modeļi.
Labākā izvēle:
“Volvo V70 II” (iecienīts biznesa auto, praktiskiem cilvēkiem (pārsvarā vīriešiem)) būs uzticams braucamrīks arī 10 gadu vecumā, ar noteikumu, ja regulāri tiks ievēroti apkopes intervāli un sekots līdzi detaļu nolietojumam. Jā, nomainīt kādu mezglu var nebūt lēti, taču tas pēc tam kalpos ilgu laiku. Automobiļa gaita ir pārliecinoša, bet ne sportiska. Otrās paaudzes “V70” drīzāk ir domāts nesteidzīgiem, komfortabliem ceļojumiem, ko nodrošina ērtie sēdekļi un uzņēmīgā piekare. Trumpis ir arī lielais bagāžnieks un spēcīgie dzinēji. Labākā izvēle būs D5 dīzeļdzinēji ar 163 Zs vai 180 Zs (pēc feislifta 2005. gadā), kas izceļas ar ļoti zemu degvielas patēriņu. Runājot par mīnusiem, gari cilvēki “V70” otrajā rindā nejutīsies īsti omulīgi, jo kājām ir gauži maz vietas. Problēmas visbiežāk skar priekšējā piekare, kā arī jaudīgo dzinēju dēļ priekšējās riepas nodils biežāk. D5 dīzeļdzinēji ir jutīgi pret nekvalitatīvu degvielu. Lielākas remonta izmaksas var sagādāt divmasu spararats.
“SAAB 9-3 II” (jaunām ģimenēm un jauniem cilvēkiem, kas grib atšķirties no citiem) ir izskatāma alternatīva, ja ir vēlme pēc simpātiska, uzticama un atšķirīga automobiļa. Tas pieejams sedana un universāla virsbūvju variantos, no kuriem universālis būs praktiskāka izvēle. Salons neizceļas ar plašumu, taču sēdekļi ir ērti gan priekšā, gan aizmugurē, un šis modelis ir atrodams tikai ar ādas apdari. Pat vienkāršākajā komplektācijā “9-3 II” ir labi aprīkots. “9-3 II” pieejams ar plašu dzinēju klāstu no 122 Zs līdz par 280 Zs versijās, tomēr prieku par jaudīgākajiem dzinējiem izbojā piekare, kas netur līdzi lielajam zirgspēku skaitam. Tādēļ racionālākā izvēle būtu 1.9 TiD 150 Zs dīzeļdzinējs, ar kuru automobilis būs vispatīkamākais vadāmībā un ar zemu degvielas patēriņu. Benzīna piekritējiem jāskatās uz 1.8 litru turbo dzinēju. Par “SAAB 9-3 II” nav raksturīgu sūdzību un kopumā tas ir ļoti uzticams automobilis, ja regulāri seko līdz tā apkopēm. Ja tomēr izvēle krīt par labu jaudīgākajiem dzinējiem, iesakām biežāk pievērst uzmanību automobiļa piekarei.
“Honda Civic VIII” (sievietēm, jaunām ģimenēm bez bērniem, sportiskiem jauniešiem) līdzīgi citiem šī autoražotāja modeļiem regulāri ir uzticamības topu augšgalā. Lai arī tas nav tik azartiski vadāms, kā “VW Golf” vai “Ford Focus”, kopumā tā gaita un komforts ir teicami. Salonā ērti jutīsies gan priekšā, gan aizmugurē – vienīgi gara auguma cilvēkiem aizmugurē varētu traucēt jumts. Dzinēju izvēle nav pārāk plaša – divi benzīna un viens dīzeļdzinējs, kā arī 201 Zs spēcīgs 2 litrīgs benzīna dzinējs sportiskajā “Type-R” versijā. No šiem ieteicamākais vidusceļš ir 1.8 benzīna dzinējs, vai arī 2.2l dīzeļdzinējs – tam gan mēdz ‘garšot’ eļļa. Servisa izmaksas nebūs tik lētas, kā vācu konkurentiem, tomēr salabota “Honda” atkal būs uzticams auto ilgam laikam. Sūdzības galvenokārt ir par sīkumiem – aizmugurējo durvju rokturi mēdz nestrādā, kondensāts lukturos, troksnis salonā no riteņiem un gadījumi, kad nav iespējams atvērt degvielas uzpildes vāciņu. Ņemiet arī vērā to, ka “Honda Civic VIII” ir zems klīrenss, tādējādi automobili ir viegli apskādēt nelīdzenākos lauku un meža ceļos.
Šajā cenu kategorijā vēl var aplūkot arī “Volvo S60 I”, “Toyota Auris I”, pirmās paaudzes “Citroen C5”, “Volvo V50”.
Lietots auto līdz 10 000 EUR
Šajā cenu kategorijā atrodami 5-10 gadus veci automobiļi, kā arī jaunāki iepriekš uzskaitītie auto modeļi. Izvēloties kādu no finansēšanas instrumentiem, šajā gadījumā ieteicams izvēlēties līzingu, jo tam būs zemāka procentu likme, kas ilgākā termiņā nozīmēs mazāku pārmaksu virs automobiļa vērtības.
“Toyota Avensis” III (ģimenes auto, praktiskiem cilvēkiem (gan sievietem, gan vīriešiem), arī darba un dienesta auto) kopš 2009. gada ar vairākiem vizuāliem un tehniskiem atjauninājumiem tiek ražots arī šobrīd. Tas pieejams gan sedana, gan universāla versijās. Lai arī tas nav pārāk sportisks, tā komfortablā gaita būs nenogurdinoša ikdienā un veicot lielus attālumus. Trešās paaudzes “Avensis” ir atrodami dažādās jaudas versijās, taču optimālākā izvēle būs 1.8 litru benzīna dzinējs ar 147 Zirgspēkiem, vai arī 2.0 litru D-4D 126 Zs dīzelis, kas nodrošina pietiekošu jaudu un patīkamu degvielas patēriņu. Toyota jau vairāku gadu garumā sevi ir pierādījis kā uzticamu auto ražotājs, tādēļ tādam vajadzētu būt arī “Avensis III” modelim. Sūdzības galvenokārt par dzirdamo dzinēja troksni salonā, plāno, viegli saskrāpējamo krāsojumu un lēno navigācijas darbību.
“BMW 3. sērija (E90/E91)” (sportiskiem cilvēkiem, jauniem cilvēkiem, pārsvarā vīriešiem, iecienīts biznesa auto) – par 10 000 EUR ir atrodami eksemplāri ļoti labā stāvoklī – gan sedani, gan universāli. Divdurvju kupejas gan joprojām būs dārgākas. Atsaucīgie dzinēji un gaitas īpašības neapšaubāmi rada braukšanas prieku. Lai arī salons ir šķietami šaurs, aizmugurē ļoti ērti var iekārtoties divi cilvēki. Universāla versijā iegūsiet praktiskāku bagāžnieku. “BMW 3. sērijas” apkopes izmaksas var būt augstākas, nekā citiem šeit pieminētajiem modeļiem. Dīzeļdzinēji ir sprigani un ekonomiski, taču jāņem vērā, ka DPF filtra nomaiņa var dārgi maksāt. Problēmas sagādāja arī 2.0 litru dīzeļa ķēdes piedziņa ar tendenci izlēkt no vietas. Turklāt tā ir novietota ļoti grūti pieejamā vietā. Vēl uzmanība jāpievērš turbīnām. Taču citādi “BMW 3. sērija” ir augstvērtīgi uzbūvēts automobilis un arī uzticamības sarakstos tas atrodas augstu. Ja regulāri plānots braukt īsus gabalus, tad ieteicams lūkoties pēc divlitrīgā benzīna dzinēja ar 150 Zs. Ja tomēr ir vēlme pēc dīzeļa, tad jāskatās 2 litru dīzeļa virzienā, paturot prātā piedziņas ķēdi kā tā vājo vietu, vai arī jaudīgāko 3 litru dīzeli, kurš arī piedāvā labu degvielas ekonomiju, bet vairāk būs jāmaksā ikgadējās nodevās.
“Audi A4 (B8)” (jauniem cilvēkiem, sportiskiem cilvēkiem, biznesa auto) atrodams gan sedana, gan universāla versijās. Tiesa, tas nebūs lielu mantu vedējs, taču brīvdienu vajadzībām piedāvā pietiekoši daudz vietas ne tikai bagāžniekā, bet arī salonā – tur ērti var iekārtoties četri pieaugušie. Labākā izvēle ir 2.0 TDI dīzeļdzinējs ar 143 Zs vai 170 Zs, savukārt benzīna dzinēju cienītāji var lūkoties pēc 1.8 TFSI ar 160 Zs jaudu. “S-Line” versijā skaistuma un sportiskuma labā tiek upurēts komforts. Ir bijušas sūdzības par trokšņainu ātrumkārbas pārslēgšanos, taču tas nav ietekmējis to izpildījumu.
Šajā cenu kategorijā vēl var aplūkot Volvo S60 II, Volvo V70 III, Toyota RAV4 III, Škoda Superb II, Honda CRV III, Volkswagen Passat B7 un Volkswagen Golf VII
Iegādājoties automobili, ir svarīgi gan racionālie, gan emocionālie apsvērumi, kas reizēm iet roku rokā, reizēm ne. Šeit apskatījām vairākus modeļus, vadoties no racionālajiem apsvērumiem – daudzpusības, ērtībām, uzticamības, izmaksām –, bet pārējais gan ir gaumes jautājums. Tomēr, lai arī cik konkrētais modelis var būt izturīgs un uzticams, pat tas var padoties nesaudzīgai, bezrūpīgai lietošanai un sagādāt lielas raizes. Tādēļ ļoti rūpīgi pārbaudiet automobiļa stāvokli, pirms izvēlaties to iegādāties!
Ja par automobili plānotā automobiļa cena pārsniedz 10 000 EUR, tad jau var izvērtēt jauna mazauto iegādi. Piem., jauns “Škoda Citigo” maksā jau no 8 677 EUR, “Škoda Fabia” no 9 911 EUR, arī “Dacia” modeļu cenas sākas pat no 7 000 EUR. Nedaudz virs 10 000 EUR latiņas var atrast “Hyundai i20”, “Volkswagen Polo”, “KIA Picanto” un “KIA Rio”, “Peugeot 208”, kā arī citus mini un mazās klases modeļus. Ja vēlmes un nepieciešamība ir pēc citas klases auto, tad var lūkoties mazlietotu automobiļu virzienā, kur par summu 10 000 EUR un vairāk var atrast svaigus – pāris gadus vecus dažādu klašu automobiļus ar relatīvi nelielu nobraukumu. Jāņem gan vērā, ka atkarībā no klases un auto ražotāja atšķirsies arī mazlietota auto cena, un cenu atšķirības starp dažādiem modeļiem būs krietni ievērojamākas, nekā tas ir vecāku automobiļu tirgū, kur cenas ir krietni līdzīgākas.
Lai kāda būtu jūsu izvēle, pie šādām cenām (jau no 8 000 EUR) izdevīgākais finansējuma instruments ir auto līzings. Pie lielākas finansējuma summas GPL atšķirība līzingā un kredītā kļūst arvien jūtamāka par labu līzingam.