Tieši „Mazda” vienmēr bijuši japāņu autobūves romantiķi. To spilgti apliecina tādi modeļi kā „Cosmo Sport” (1967. g.), „RX-7” (1978. g.), „MX-5 Miata” (1989. g.), „RX-8” (2003. g.), „CX-7” (2006. g.) un tagad arī jaunā „Mazda 3”. Lai nu ko, bet dizaina trūkumu „Mazda” automašīnām pārmest nekādi nevar. Atcerēsimies kaut vai mūspusē 90.gados par “strādnieku ferrari” dēvēto mazo, trakoti stilīgo „Mazda 323F” (1984.g.) četrdurvju kupeju ar bezrāmju logiem visām četrām durvīm un izbīdāmām lampām. Kopš trīsciparu modeļu „323” un „626” ēras beigām Hirosimas autobūvētāja populārākais modelis ir tieši „Mazda 3”. Sensacionālais 2003. gada modelis, kas toreiz daudziem likās šokējoši stilīgs, gandrīz kļuva par Eiropas „Car of the Year 2004”. Kopš „Mazda 3” ražošanas sākuma bija pagājuši tikai trīs gadi un divi mēneši, kad no konveijera noripoja miljonais eksemplārs, līdz ar to „Mazda” ir uzstādījusi pasaules rekordu — visātrāk tikusi līdz miljonam saražoto auto! 2004. gada rudenī savā pirmajā randiņā ar atraktīvo japānieti atzīmēju, ka šī japāniete ļoti vēlas līdzināties itālietei. „Mazda 3” saņēma manu atzinību par sportisko dizainu un temperamentu, bet skaņas izolācija salonā bija nepietiekama, bez tam mašīna nemācēja braukt tik komfortabli un plūdeni, kā kārtīgam ģimenes auto pieklājas.
Kompaktklases auto gandrīz vienmēr ir kompromiss starp dizainu, tehniku, komfortu un cenu. Kopš ceturtās paaudzes “VW Golf” no tehniskā un funkcionālā viedokļa, šķiet, nekas daudz nav mainījies, jo šis auto jau 1997.gadā bija gandrīz sasniedzis pilnību. Kopš tā laika radikāli uzlabojumi jaunajos modeļos netiek piedāvāti, ja par tādiem neskaitām dažādas elektroniskās “fīčas”. Pēdējos 20 gados klasē bijušas tikai divas dizaina revolūcijas – pirmās paaudzes “Ford Focus” (1998.g.) un astotās paaudzes “Honda Civic” (2006.g.). Lai konservatīvajā kompaktklasē izceltos ar jaunu modeli, ir jāpiedāvā klientam kaut kas patiesi unikāls. Mūsdienās visas kompaktās mašīnas tiek radītas vairāk ar prātu, nekā ar sirdi, kas nozīmē – forma seko funkcijai. To spilgti demonstrē “Latvijas Gada auto 2019” – “Kia Ceed”. Bet jaunā “Mazda 3” ir radīta ar sirdi, nedomājot par praktiskām lietām. Un tāpēc tā ir neprātīgi skaista!
Kā gan japāņiem izdevies radīt tik klasiski skaistu, tik itālisku mašīnu? Man par to ir sava teorija. Japāņi nepazīst mērenību. Ja viņiem kaut kas iepatīkas, tad viņi šai lietai nododas pilnībā. Japāņi neizdomāja 80.gadu “heavy metal” rokmūziku, viņi neizdomāja beisbola spēli, tāpat viņi neizdomāja arī klasiskos auto dizaina kanonus, taču viņi šīm lietām nododas vispārākajā pakāpē, fanātiski un kaislīgi. Tāpēc šodien Japānā melodiskais “heavy metal” vēl aizvien ir cieņā, japāņu beisbolisti ir vieni no labākajiem pasaulē, bet “Mazda 3” šobrīd ir skaistākais par naudu nopērkamais auto kompaktklasē.
“Mazda 3” ceturtās paaudzes modelis pasaules pirmizrādi piedzīvoja pagājušā gada novembrī Losandželosā. Jaunā auto izskats daudz neatšķiras no 2017. gada pavasarī Ņujorkas izstādē prezentētā konceptauto “Mazda Kai”, kas vienprātīgi tika atzīts par vienu no skaistākajiem izstādes eksponātiem. Arī tagad “Mazda 3” izskatās tā, it kā tikko būtu nākusi no dizaina darbnīcas, lai gan tā ir salonā nopērkama reāla automašīna. Salīdzinot ar iepriekšējām paaudzēm, jaunajam modelim ir daudz elegantāks eksterjers un interjers. Tāpat kā agrāk, „Mazda 3” ir pieejama ar divām virsbūvēm — četrdurvju sedans un piecdurvju hečbeks. Sedana “Mazda” salonā pagaidām nav – tas Latviju sasniegs tikai jūnijā. “Mazda3” hečbeka garums ir 4460 mm, platums 1795 mm, augstums 1435 mm, bagāžnieka tilpums 358 litri. Garumā pārspēj ne tikai “Golf”, bet arī “Focus”, “Ceed” un “Civic” hečbekus, taču bagāžnieki visiem pieminētajiem klasesbiedriem ir lielāki.
“Mazda” kopš 2003. gada pasaulē ir laidusi jau trīs “Mazda 3” paaudzes, bet kopējais pārdotais šī modeļa automašīnu skaits sasniedz 6 miljonus vienību. Tas koncernam ir viens no galvenajiem peļņas avotiem, tāpēc nepārsteidz, ka jaunā “Mazda 3” ir izstrādāta tik rūpīgi. Autobūves vēsturē nemaz nav daudz gadījumu, kad vienkāršs masu produkcijas modelis ir spējīgs izraisīt spilgtas emocijas jau no pirmā acu skata. “Mazda 3” tas ir izdevies. Auto ir ļoti efektīgs no deguna līdz astei! “Kodo” dizaina stilā veidotā virsbūve izceļas ar ideālām proporcijām, vijīgām formām un muskuļotu sānu līniju. Gandrīz vai jādomā, ka šo auto radījis kāds mūsdienu Mikelandželo. Jo šī japāniete izskatās vairāk itāliete, nekā pašas itālietes! Manuprāt, “Alfa Romeo” to gribētu savā modeļu gammā, tikai nekad neatzīsies.
Prestižajā “Red Dot” dizaina konkursā jaunā “Mazda 3” ieguva 2019. gada “Red Dot: Best of the Best” balvu. Konkursa augstākais apbalvojums tiek piešķirts produktiem, kuru dizains tiek novērtēts par patiesi revolucionāru un vizionāru. Šī ir jau septītā “Mazda” modeļiem piešķirtā “Red Dot” dizaina izcilības balva. “Mazda” dizaina vadītājs Ikuo Maeda saka, ka “Mazda 3” pārstāv jauno “Kodo” dizaina attīstības posmu – “Single Motion”. “Mazda” atteikusies no striktām līnijām un asiem stūriem, priekšroku dodot plaknēm un gaismēnu rotaļai. Gaismas atspīdums uz automašīnas virsmas rada intriģējošas formas. Kontūras, kas rada kustības iespaidu, pat automašīnai stāvot uz vietas. Vienkāršotas svarīgākās detaļas, kas atspoguļo japāņu filozofiju “mazāk ir vairāk”. Vairums ražotāju šodien baidās no līdzenām plaknēm un gludām līnijām, turpretī “Mazda” radītāji virsbūvē apzināti rada mierīgu ezera virsmu, ļaujot tai atdzīvoties un mainīties atkarībā no apgaismojuma un skatu leņķa. Tāpēc šo auto ir tik patīkami uzlūkot un fotografēt no dažādiem rakursiem…
“Mazda3” izskatu ir vēlme baudīt, nedaudz atkāpjoties, kā atrodoties muzejā, bet iekāpjot iekšā, rodas sajūta, ka esmu nokļuvis speciāli man radītā vidē. „Mazda 3” vadītāja vieta drīzāk izskatās pēc sporta auto kokpita, nevis parasta golfa klases auto salona. Dažiem varbūt šķiet, ka aizrautībā radīt interesantu automobili „Mazda” ir aizgājusi par tālu, bet man atrasties salonā ir patīkami. Ikviena kokpita detaļa ir izvietota perfektā horizontālā simetrijā ar vadītāju centrā. “Mazda” inženieri atzīst, ka automašīnai jābūt ērtai, it kā vadītāja ķermeņa turpinājumam. Tāpēc, konstruējot šasiju un vadītāja darba vietu, īpaši daudz uzmanības tika veltīts cilvēka mugurkaula un iegurņa studijām – ar mērķi sasniegt ideālu ķermeņa stāvokļa līdzsvaru, braucot dažādos apstākļos. Lieliskie sēdekļi spēj noturēt iegurni vertikālā stāvoklī, kas ķermeņa augšdaļai ļauj kustēties dabiski un palīdz mazināt nogurumu. Taču, šis salons, kas it kā sakļaujas ap vadītāju, tādam brangam, centnerīgam latvietim parastajam varētu šķist par mazu. Arī aizmugurē sēdošajiem zemā jumta līnija un ierobežotā vieta kājām radīs sajūtu, ka atrodaties nevis ģimenes auto, bet esat iespiesti sporta kupejā. Taču, interjera kvalitātes ziņā Mazda jau konkurē ar kompaktās Premium klases pārstāvjiem. Tikai mūsu testētās mašīnas salonā pārāk jau nu dominē viena krāsa – melnā; melns ir viss – panelis, sēdekļu, jumts, durvis… šeit prasītos kāds priecīgāks, spilgtāks akcentiņš.
Līdzšinējo paaudžu „Mazda 3” problēma bija nepietiekama trokšņu izolācija salonā. Jaunajā „Mazda 3” pārsteidz tieši klusums! Salonā pasažierus vairs tikpat kā netraucē ceļa, riepu un pretvēja trokšņi, un tikai retumis, strauji paātrinoties, salonā ielaužas benzīna dzinēja sportiskās notis. Par akustisko baudījumu rūpējās BOSE audiosistēma ar 12 skaļruņiem, sniedzot pat rokmūzikas gardēžu ausīm tīkamu skaņas kvalitāti. Info sistēma ar 8.8 collu ekrānu un lielisku grafiku ir viegli un intuitīvi lietojama.
Vienīgais ergonomiskais trūkums, kuru man izdevās atklāt, ir labās puses sānu atpakaļskata spogulītis, kurš novietots pārāk tālu uz aizmuguri, tāpēc šoferītim vairāk jāsagriež galva, tajā ieskatoties. Atceros, kādreiz dažām stilīgām japāņu mašīnām šos sānu spogulīšus novietoja uz priekšējā spārna, – izskatījās efektīgi. Taču “Mazda 3” gadījumā varbūt pietiktu, ja atpakaļskata spogulīšus pārvietotu tikai par dažiem centimetriem uz priekšu, lai gan tas droši vien negatīvi iespaidotu šobrīd perfekto auto kopējo tēlu. Laikam šis ir tas gadījums, kad forma dominē pār funkciju. Un, ja nu pavisam gribas “piesieties”, tad ņemu rokā atslēgas breloku, kura sānos novietotas divas pavisam mazas podziņas auto centrālās atslēgas atslēgšanai/aizslēgšanai, jo tās nemaz nevar tā uzreiz sataustīt, nākas pierast.
Šobrīd jaunā “Mazda 3” pieejama ar jau no iepriekšējiem modeļiem pazīstamo atmosfērisko divlitru benzīnnieku (122 ZS), kas sapārots ar manuālo vai automātisko pārnesumkārbu. Taču, kā jau noprotat no nosaukuma “2.0 M Hybrid Skyactiv-G”, tagad tas aprīkots arī ar “mild hybrid” hibrīdsistēmu “M Hybrid”, kurā iekšdedzes dzinējam talkā nāk neliels elektriskais dzinējs, kas ne tikai veic degvielas taupīšanas palīgfunkciju, bet arī nodrošina vienmērīgāku gaitu, pārslēdzot pārnesumus. Līganu braukšanu nodrošina arī “Mazda” vilkmes sadales sistēma “G-Vectoring”, kas pirms pagriezieniem imitē bremzēšanu un svara pārcelšanu uz piedziņas riteņiem.
Pavisam drīz jaunā “Mazda 3” tiks piedāvāta ar jauno “2.0 M Hybrid Skyactiv-X” 181 ZS dzinēju – revolucionāro benzīna dzinēju, kas darbojas ar dīzeļdzinēja efektivitāti. Tas ir pasaulē vienīgais dzinējs, kura spiediena attiecība ir 15:1, nodrošinot, ka degmaisījums degšanas kamerā uzliesmo gan, pateicoties aizdedzes svecei, gan vienkārši no spiediena, kā dīzeļdzinējos. Tāpat “Mazda 3” būs komplektējama ar “i-Active AWD” visu riteņu piedziņas sistēmu.
Testam saņēmu efektīgi sarkanu “Mazda3 2.0 M Hybrid Skyactiv-G Vision AT”. Reklāmas bukletā izlasīju, ka jaunā “Mazda 3” atšķirsies ar vadīšanas kvalitāti, līdzsvaru, drošības un dabiskuma izjūtu. Konstruēta, vadītāju novietojot centrā, ar mērķi vairot vadīšanas prieku, tā paātrinājuma, pagriezienu vai bremzēšanas laikā radīšot pilnībā dabisku sajūtu. Tieši vadīšanas dabiskumu akcentējuši Eiropas auto žurnālisti, kuriem jau ir bijusi iespēja izmēģināt “Mazda 3”. Uz viņiem labu iespaidu ir atstājusi “Mazda3” vadīšanas kvalitāte un spēja reaģēt uz vadītāja darbībām tieši tā, kā tiek gaidīts. Mani pirmajos brauciena kilometros visvairāk pārsteidz tieši klusums salonā! Tādu kā negaidītu Premium komforta sajūtu rada pārdomātā virsbūves izolācija – biezi stikli un speciāls vibrācijas absorbējošs pildījumus salona paneļos, kas nodrošina lielisku ārējo skaņu izolāciju. Klusumā ar tīru noti ieskanas augstākās kvalitātes “Bose” audio sistēma…
Beidzot esmu laukā no pilsētas sastrēgumiem, un var sākties rokenrols! Atraktīvais auto dizains aicina iespiest pedāli grīdā un sola, ka tagad „Mazda” brauks vismaz tikpat azartiski kā „Focus”. Arī 122 zirgspēku atmosfēriskais benzīnnieks sola atbilstošu dinamiku, tomēr modernās tehnoloģijas (vilkmes sadales sistēma “G-Vectoring”) braukšanu padara ļoti plūdenu un relaksētu, nevis sportisku. Bet “M Hybrid” hibrīdsistēma nespēj reālo degvielas patēriņu ierobežot tehniskajos datos solītajos 6.5 litros uz 100 km, reālais patēriņš sasniedz 8 litrus uz 100 km. No vietas 100 km/h jaunais auto ieskrienas 10.8 sekundēs. Interesanti, ka iepriekšējās paaudzes modelis ar šo pašu dzinēju to spēja par apmēram sekundi īsākā laikā. Taču, nepārprotiet, – šis nepavisam nav nesteidzīgu mājsaimnieču auto, jo ir izcili paklausīgs un spēj sniegt arī mērenu braukšanas prieku, tikai… no tik efektīga auto gribas saņemt nedaudz vairāk kaisles! Par patīkamo braukšanu ir jāpateicas saturīgajai šasijai un atsaucīgajai, precīzajai un mēreni smagajai stūrei. Piekare pat bedrainos asfalta viļņos ir komfortabla, vienlaikus neizrādot ne mazāko vēlmi atkāpties no pareizās trajektorijas. Bet es laikam gan vēlētos brutālāku dzinēju ar manuālo kārbu vai divsajūgu automātu, un pilnai laimei – arī nedaudz īsāku un asāku stūri…
Secinājumi
Šis auto spēj apburt jau no pirmā skata. Mašīnas atraktīvais dizains nepārprotami ir kļuvis par tās pievienoto vērtību, to lieliski papildina klusums salonā un komfortablā gaita, padomāts par katru sīkumu gan dizainā, gan funkcionalitātē. Un ar kādiem skatieniem šis auto tiek pavadīts uz ielas! “Mazda 3” hečbeks ir seksīgs kā kupeja. Skaistākais auto kompaktklasē. Iespējams, arī klusākais. Teicama ergonomika salonā, pievērsta uzmanība katrai sīkākai detaļai. Interjera kvalitātes ziņā jau konkurē ar kompaktās Premium klases pārstāvjiem. Plašās stūres un sēdekļa regulēšanas iespējas nodrošina perfektu sēdpozīciju. Pārsteidz salonā valdošais klusums, nedzird ne ceļa ne pretvēja troksni.
Taču, šis pavisam noteikti nav plašākais salons kompaktklasē, drīzāk otrādi. “Mazda 3” nepiedāvā pietiekošu telpu aizmugurē sēdošajiem, bez tam vadītājam ir apgrūtināta redzamība, manevrējot atpakaļgaitā. Bagāžnieks nav liels un tā atvere ir vēl mazāka, nekā pierasts pie klases standartiem.
“Mazda 3” tagad ir viens no klases līderiem arī braukšanas ziņā. Lieliski balansēta šasija, brauc žiperīgi kā priekšpiedziņas “Miata”. Jā, “Focus” joprojām brauc sportiskāk, bet “Mazda” tam ir jau ļoti tuvu. 2.0 litru “M Hybrid Skyactiv-G” benzīna dzinējs ar automātisko pārnesumkārbu nodrošina ļoti līganu gaitu, taču reālais degvielas patēriņš ir 8 litri uz 100 km. Lai kļūtu par pašu iekārojamāko kompaktauto, “Mazda 3” pietrūkst modernāka, jaudīgāka dzinēja. Iespējams, ka gaidāmais jaunais “SkyActiv-X” benzīnnieks spēs pārvērst šo mazdu par īstu “driver‘s car”, jo šasija tam šķiet jau gatava.
Kas gan būs jaunās “Mazda 3” potenciālais īpašnieks? Jauniešiem droši vien gribētos ko niknāku par 120 zirgiem, ģimenēm derētu kas ietilpīgāks, bet padzīvojuši vientuļnieki droši vien izvēlētos kādu konservatīvāku auto. Domāju, ka “Mazda 3” ir auto jaunam estētam, kam patīk emocionāls dizains un braukšana ir tikpat nepieciešama kā svaigs gaiss, taču kuram vēl nav aktuālas tādas ģimenes dzīves praktiskās vajadzības, kā nepieciešamība pārvietot bērnu ratiņus un suni. Tātad, ja vēlies kompaktklases auto ar spilgtu individualitāti, smalku stilu un emocionālu dizainu, tad neapšaubāmi jāpievērš uzmanība “Mazda 3”. Hečbeka “2.0 M Hybrid Skyactiv-G Vision MT” sākumcena ir 21590 EUR, bet šāds auto ar automātisko pārnesumkārbu maksā, sākot no 22990 EUR.