Uzmini nu – kas tas ir? – Auto, ar kuru F-1 leģenda Alēns Prosts izcīnīja otro vietu “Andros Trophy” seriālā 2010.gadā, bet nākamajā gadā Žans Filips Deiro ieguva 3.vietu Paikspīkā. Lai vēl vairāk sarežģītu uzdevumu, jāpiebilst, ka šis auto trīs reizes pēc kārtas (2013 – 2015.g.) sasniedza finišu Dakāras rallijreidā.
Pareizā atbilde ir – “Dacia Duster”! Un kas par to, ka auto, kurš ieguva otro vietu 2010.gada “Andros Trophy”, bija aprīkots ar 350 ZS V6 dzinēju, bet “monstriņam”, kas startēja Paikspīkā “Unlimited” klasē, bija vidū novietots 850 ZS dzinējs no “Nissan GT-R”. No oriģinālā “Duster” šajos prototipos bija palikusi tikai “Dacia” emblēma, radiatora režģis un lukturi, varbūt vēl kāda virsbūves detaļa… Lai nu kā tur būtu ar panākumiem autosportā, arī bez tiem “Dacia Duster” zina visi, kas daudz maz interesējas par automašīnām. Ar šo vienkāršo budžeta klases auto ražotājs ir panācis tādu atpazīstamību, par kādu liela daļa konkurentu varētu vien sapņot…
Viss sākās 2009. gada pavasarī Ženēvas autošovā, kur tika prezentēts “Dacia Duster” koncepts, bet modeļa sērijveida ražošana sākās tā paša gada decembrī. Dasterim, atšķirībā no “Dacia” priekštečiem, jau sākumā piemita spilgta individualitāte, un tas nemaz neizskatījās pēc “nabaga radinieka”. Hromētais radiatora režģis, dubultie priekšējie lukturi un platās, izceltās, muskuļotās riteņu arkas apliecināja spēku un pieprasīja izrādīt cieņu. Es “Duster”pirmo reizi ieraudzīju 2010.gadā. Bāzes aprīkojumā tā bija lēta (zem 10 tūkstošiem eiro) un pagalam vienkārša mašīna, kā no “saldajiem astoņdesmitajiem” nākusi. Rumāņu džipiņš lepni ignorēja autopasaules modernās tendences – apgādāt mašīnas ar “gadžetiem”. Šāda “Duster” klimatu salonā varēja regulēt, paverot logu, bet “multimediju pieredze” bija sirsnīgas sarunas ar līdzbraucēju. Brauciena laikā varēja dzirdēt gan vēja šalkas, gan riteņu šņirkstēšanu pret granti. Protams, dzirdēja arī dzinēju, tāpēc radio pat negribējās ieslēgt… Un tomēr, man šis auto uzreiz iepatikās!
Pārskatu savas piezīmes no toreizējā testa brauciena: “Jau sen zināms, ka prātīgi cilvēki Latvijā brauc nevis pa ceļa labo pusi, bet gan pa labāko pusi… “Duster” ir auto, ar ko droši var turēties ceļa labajā pusē, neatkarīgi no asfalta seguma nacionālajām īpatnībām… Ko gan sava “Duster” salonā es vēl varētu vēlēties — dziļāk pieregulējamu sēdekli, durvīs novietotas logu atvēršanas pogas, kruīzkontroli, nedaudz vairāk klusuma salonā, labskanīgāku audiosistēmu… tas arī viss iztrūkstošais.”
“Duster” panākumi tirgū bija apskaužami jebkuram citam auto modelim — trijos gados tika pārdots pusmiljons eksemplāru! Tieši pieprasījums bagātajās Eiropas valstīs bija pārsteigums. Jo tur, Rietumeiropā, kārtīgus bezceļus pat ar uguni nesameklēsi, un vairumam cilvēku arī naudas ir pietiekami, lai varētu izvēlēties un nopirkt jebkuru auto no moderno, stilīgo un komfortablo “parketnieku” plašā piedāvājuma… Bet, nē, redz’ — viņi tomēr spītīgi izvēlējās robusto dasterīti! Laikam taču saprata, ka pieticīgo komfortu pārpārēm kompensē sniegums un cena.
2013. gadā “Duster” piedzīvoja modernizāciju. Askētiskais tēls tika papildināts ar viegliem elegances akcentiem, priekšdaļa ar smalki veidoto radiatora režģi un trīssekciju lukturiem piešķīra “Duster” mūsdienīgāku stāju. Arī pēc modernizācijas tas iekšpusē joprojām neizskatījās pēc sapņu auto salona, taču “Privilege” aprīkojumā (par 19 000 EUR) jau bija kruīzkontrole un multimediju sistēma ar skārienjutīgu ekrānu un rūpnīcas navigāciju. “Šim auto piemīt visas ideālam Latvijas politiķim nepieciešamās īpašības: godīgs, uzticams un pragmatisks, ar vienkāršu bezkompromisa raksturu, gatavs kalpot bez personīgām ambīcijām. Tas neliks vilties, un no tā vienmēr saņemsi vairāk, nekā solīts,” – rakstīju 2014.gada aprīlī, drīz gaidāmo Saeimas vēlēšanu kontekstā.
Otrās paaudzes “Dacia Duster” tika prezentēts 2017.gada rudenī Frankfurtē. Baltijas valstīs prezentācija notika 2018.gada martā ar iespaidīgiem paraugdemonstrējumiem “333” sporta kompleksa apvidus poligonā. Jaunais Duster izskatās ļoti līdzīgs tā priekštecim, bet katra detaļa ir pilnīgi jauna. Auto ir pārveidots priekšgals, jauni lukturi ar LED dienas gaismām, jauns daudz glītāks aizmugures dizains ar lukturiem, kuri ļoti līdzīgi “Jeep Renegade” modelim. Vējstikls ir pavirzīts uz priekšu par 100 mm, līdz ar to salons izskatās plašāks. Uzlabojot jaunākās paaudzes modeli, nav izmainīts Duster robustais izskats. Jauna gaismas tehnika un alumīnija krāsas aizsargplāksnes atbilst automašīnas piedzīvojumu meklētāja garam, uzsver tās robusto raksturu, – tieši tas, kas bija vajadzīgs. Tagad reti kurš uzdrošināsies apgalvot, ka šis auto ir neglīts.
Jaunā “Dacia Duster” ārējie izmēri: garums 4341 mm, platums 1804 mm, augstums 1693 mm. Kompakto krosoveru segmantā “Duster” ir lielāks par “Škoda Kamiq”, “Jeep Renegade” un “Opel Mokka X”, bet mazāks par “Toyota C-HR”, “Mitsubishi ASX” un “Nissan Qashqai”. Ar 21cm klīrensu “Duster” pārspēj visus pieminētos, tāpat kā ar 445 litru bagāžnieka ietilpību. Auto 210 mm klīrenss un priekšējās un aizmugurējās pārkares leņķi (attiecīgi 30° un 33° 4WD versijai un 34° 2WD versijai) savienojumā ar vienkāršo pilnpiedziņu un auto relatīvi nelielo svaru (apmēram 1300 kg) sniedz nepārspējamu veiktspēju šķēršļotā apvidū. Šis modelis ir piemērots braukšanai pa stāvām nogāzēm, pateicoties jaunajām “Hill Start Assist” un “Hill Descent Control” funkcijām. Konkursā “Latvijas Gada auto 2019” uz titulu “4×4 Apvidus auto 2019” no tiem pretendēja pat 11 automobiļi. Pēc visu rezultātu apkopošanas par uzvarētāju tika kronēts tieši “Dacia Duster”.
Otrās paaudzes “Duster” interjers ir pilnīgi jauns. Materiāli joprojām cieti, taču dizains ir pievilcīgs un visi slēdži izkārtoti tieši pa rokai. Viss viegli uztverams un ērti lietojams. Jaunās infosistēmas displejs ir pacelts augstāk, tuvāk šofera acu līmenim, ir arī jauna klimata kontroles vadība ar integrētu ekrānu pašās svirās. Jaunais sēdekļu dizains ir viens no lielākajiem Duster ieguvumiem, tas ir galvastiesu pārāks par bijušo. Jaunā stūre ir pielāgojama (gan augstumā, gan dziļumā), ir arī elektriskais stūres pastiprinātājs. Savukārt klimata kontroles vadības panelis izskatās kā būtu pārceļojis no kāda dārgāka automobiļa. Klimats regulējams ar trīs grozāmpogām, kuru vidū ar LED diodēm izgaismojas rādījumi. Multimediju un navigācijas sistēmas strādā ātri un saprotami. Un ir bezatslēgas auto atvēršana.
Tagad jaunais “Dacia Duster” ir klusāks nekā tā priekštecis. Trokšņi salonā samazināti uz pusi, izmantojot uzlabotus skaņu absorbējošus materiālus. Kādreiz tik vienkāršais auto tagad ir apaudzis ar “ekstrām” – modernu vadības paneli un multifunkcionālu stūri, un dārgākajā izpildījumā ar multimediju sistēmu, kruīza kontroli ar ātruma ierobežotāju u.c. Pat vidējā “Comfort” aprīkojumā ir iekļauts gaisa kondicionieris, kruīzkontrole, Bluetooth, satelītnevigācija, aizmugurējie parkingsensori un atpakaļskata kamera. “Duster” 445 litru bagāžas nodalījumā vietas pietiks pat ledusskapim, bez tam automobilī atrodas pilna izmēra rezerves ritenis. Pilnpiedziņas versijā bagāžnieks gan būs nedaudz mazāks – 376 litri.
Šobrīd neviens vairs nešaubās, ka dasterītis ir nepārspējams bezceļos, bet kā tas spēs pildīt priekšpiedziņas krosovera funkcijas? Es pat neņemos apgalvot, ka “Duster” ir pieskaitāms kompakto krosoveru klubiņam. Jo pēc definīcijas krosovers ir automašīna ar transformējamu virsbūvi, vieglā auto vadāmību un apvidus auto izskatu, taču tam nepiemīt būtiskākā apvidus auto īpašība — caurgājība šķēršļotā apvidū. Turpretī “Duster” īstā stihija ir slikti ceļi, vēl vairāk — tas lieliski iztiek vispār bez tiem, jo rumāņu auto piemīt absolūta vienaldzība pret segumu un spēja pārvarēt bezceļu šķēršļus ar īsta visurgājēja vērienu. Pēc “Dacia” tirgotāju sniegtās informācijas, 110 ZS dīzelis ar pilnpiedziņu šobrīd ir Latvijā pieprasītākā Duster komplektācija.
Atšķirībā no iepriekšējām reizēm, šoreiz braucienā dodamies ar priekšpiedziņas “Dacia Duster”. Testētais auto aprīkots ar jaunāko “Renault” benzīna motoru, kam pilnpiedziņa nemaz nepienākas. Jaunais 1.3 litru TCe četrcilindru benzīna dzinējs, aprīkots ar turbopūti. Pieejams divās versijās – TCe 130 (130 Zs maksimālā jauda un 240 Nm grieze pie 1600 apgriezieniem minūtē) un TCe 150 (attiecīgi 150 Zs jauda un 250 Nm grieze pie 1700 apgriezieniem). Jaunais 1,3 l TCe motors tiek uzstādīts tikai priekšpiedziņas “Duster” un ir komplektēts ar sešpakāpju manuālo transmisiju.
Mums piešķirts TCe 150, – šobrīd jaudīgākā “Dacia Duster” versija. Dzinējs ir atsaucīgs un reizē ekonomisks, izdevās iekļauties benzīna patēriņā nedaudz virs sešiem litriem uz 100 km. Ikdienas lietošanai TCe 150 šķiet patīkams, gana elastīgs motors. Transmisijas pārnesuma skaitļi piemeklēti adekvāti. Šim priekšpiedziņas auto nav tik izteikti īss pirmais pārnesums kā iepriekš testētajām pilnpiedziņas versijām, tāpēc no vietas vairs nav jāsāk ar otro robu.
Tātad, šoreiz nebraucam neceļos, bet vispirms pārbaudām dasterīti uz šosejas! Brauc viegli, jaudas pietiek apdzīšanai, piekare patīkami komfortabla. Var braukt par ceļa labo, nevis labāko pusi. Jā, arī priekšpiedziņas “Duster” galvenais trumpis ir gaitas komforts — tas pārliecinoši stabili turas uz jebkāda, pat nežēlīgi lāpīta un “buldozerēta” Latvijas ceļa seguma, gandrīz nejūtot ne asfalta bedres, ne sliktu bruģi, ne grantenieka “trepi”. Viens no komfortablākajiem auto, ar kādu man jebkad nācies braukt! Piekares energoietilpība ir vienkārši apskaužama. Protams, ka “Duster” nevajadzētu izvirzīt augstas prasības pret dinamiku uz asfalta, jo gaitas īpašības ir atbilstošas mašīnas praktiskajai orientācijai. Piekarei ir garāki gājieni, nekā parastam krosoveram, tādēļ auto vairāk sasveras pagriezienos, taču, izvēloties adekvātu ātrumu, braukšana ir absolūti droša un komfortabla. Un jāatzīmē, ka otrās paaudzes “Duster” šīs virsbūves sasveres nav tik izteiktas kā pirmajai paaudzei. Jāuzteic arī jaunā stūres pastiprinātāja darbība – tagad stūre ir pietiekoši informatīva, pilsētas apstākļos stūrēšana ir ļoti viegla, savukārt lielākā ātrumā stūre kļūst stingrāka. Testētajā auto patīkams pārsteigums bija četru videokameru sistēma (pa videokamerai ir automobiļa priekšā un aizmugurē, un katrā sānu spogulī), kuru attēls tiek projicēts multimediju ekrānā. Skaņas izolācija salonā nebija sliktāka kā krietni dārgākiem konkurentiem.
Ceļi ar grants segumu veido vairāk nekā pusi no kopējā Latvijas valsts autoceļu tīkla – aptuveni 11 100 kilometrus. Ņemot vērā vispārzināmās Latvijas nacionālās īpatnības, var droši apgalvot, ka “Duster” spēs nodrošināt labāko komforta līmeni. Un šajā ziņā tam būs grūti atrast līdzvērtīgu konkurentu. Vairums sugasbrāļu taču lepni sauc sevi par pilsētas krosoveriem. Tātad, ja ir nepieciešams lēts auto, kurš ar prieku brauks pa tipiski nolāpīto Latvijas asfaltu un izdangātiem grants seguma ceļiem, tad cienīgu pretinieku dasterītim būs grūti atrast.
Secinājumi
Krosoveri sola daudz, – kā mūsu politiķi, bet mēs… izliekamies, ka ticam. “Dacia Duster” nesola neko daudz, bet ir godīgs! Dasterītis neliks vilties, no tā saņemsi vairāk, nekā solīts. Auto, kurš būs lēts pērkot un lēts ekspluatācijā, izturīgs un ilgmūžīgs. Jaunais “Duster” ir attīstījis iepriekšējā labākās īpašības, veicot uzlabojumus gandrīz visās jomās. Eksterjers izstaro spēku un mērķtiecību, sānu virsmas taisnas, sportisku akcentu piešķir muskuļotās riteņu arkas. Vīrišķīgs auto. Un tagad tas ir pietiekami izskatīgs un komfortabls, lai arī pilsētnieks ar to brauktu ikdienā, ir vajadzīga tikai veco aizspriedumu pārvarēšana.
Priekšpiedziņas “Duster” ir ietilpīgs un stilīgs krosovers par parasta kompaktauto cenu. Šādam auto ir jēga, īpaši Latvijas apstākļos. Pēc testa brauciena varu droši apgalvot, ka īstā “Duster” zeme ir Latvija! Tāpēc, ka ziemā mūsu ceļi tiek iesālīti, bet vasarā – remontēti. Tāpēc, ka ikvienam nākas stāvēt sastrēgumos pie maiņvirziena luksoforiem, elpot putekļus un kratīties pa drausmīgi bedrainiem apvedceļiem… Pat bez pilnpiedziņas “Duster” šādos apstākļos sniedz sirdsmieru. Sen nebiju braucis tik bezbēdīgi. Viegla un komfortabla sajūta gan pilsētā, gan laukos. Uz ielas ar “Duster” nevienam nekas nav jāpierāda, taču kopējā satiksmes plūsmā iekļauties nav problēmu. Netraucē ne bedres un špūres, ne dubļi, ne grantsceļu trepes. Nav jāuztraucas, atstājot auto pa nakti uz ielas…
“Renault” mērķis bija piedāvāt “Duster” par sākumcenu zem 10 tūkstošiem eiro. Askētiskākajā “Access” izpildījumā priekšpiedziņas “Duster” ar 1.6 SCe 115 ZS benzīnmotoru un nepiekāpīgiem tērauda diskiem maksās 9990 eiro, turpretim lētākais pilnpiedziņas “Duster” ar šo pašu dzinēju pieejams nedaudz lepnākā “Essential” iesaiņojumā par 13 260 eiro. “Duster” ar jauno 1,3 TCe 130 ZS benzīndzinēju pieejams, sākot no 13 590 eiro par “Essential” komplektāciju, bet “Duster” ar 1,3 TCe 150 ZS dzinēju var iegādāties vien no “Prestige” komplektācijas par 16 590 eiro.
“Dacia Duster” plusi: ekonomisks auto ar vīrišķīgu izskatu, praktisku salonu, komfortablu piekari un izcilu cenas/vērtības attiecību; mīnusi: nav piemērots agresīviem manevriem uz asfalta seguma, daudziem šķitīs nepietiekami prestižs.