Pirms sešpadsmit gadiem, 2003.gada Frankfurtes auto izstādē, tika prezentēta uz otrās paaudzes “Renault Mégane” bāzes radīta sportiska “RS” versija. Jaudīgāka “Trophy” versija ar radikālāku šasijas risinājumu tika laista klajā 2005.gadā, bet 2008. gadā “Trophy-R” speciālizlaiduma modelis pārspēja sērijveidā ražoto automašīnu apļa rekordu Nirburgringas trasē, uzrādot apļa laiku 8:17.00. Nākamajos gados cīņā par Nirburgringas rekordu iesaistījās konkurenti ar “Seat Leon Cupra”, tāpēc uz “Megane” trešās paaudzes bāzes tika radīts vēl jaudīgāks “RS Trophy-R” spridzeklis, un tam jau bija 275 Zs, kā arī dažādi tehniskie un šasijas uzlabojumi, kas trasē ļāva sasniegt apļa laiku 7:54.36.
Vairāk nekā 53 tūkstošu “Megane RS” spēkratu ir pārdots Eiropā, kā arī Japānā, Austrālijā, Dienvidāfrikā un citur. “Megane RS” ir saņēmusi daudzus prestižus apbalvojumus, tostarp “Best hot hatch” balvu no “What car?” (piecus gadus pēc kārtas 2010–2014.g.) un “Best hot hatch” balvu no “Top Gear”. Lielākais „Renault” sporta modeļu noieta tirgus ir Lielbritānija, kas veido apmēram 35 procentus no kopējā pārdošanas apjoma, un tikai pēc tam visas pārējās valstis, pašu Franciju ieskaitot. Zinot angļu un franču mūžīgās savstarpējās dzēlības, ir pat mazliet dīvaini, ka tik daudzi sportiskas braukšanas entuziasti britu salās izvēlās braukt ar „varžēdāju” vāģiem…
Ceturtās paaudzes “Renault Megane” parādījās jau 2015.gadā, bet sportiskāko “RS” versiju nācās gaidīt vairāk kā divus gadus. Jaunā “Megane RS” pirmo reizi tika prezentēta 2017.gada pavasarī Monako “Grand Prix” F-1 sacīkstēs, pēc tam atklāšanu piedzīvoja Frankfurtes auto izstādē septembrī, bet Baltijas mēroga pirmizrādi – izstādē “Auto 2018” Ķīpsalā. Jaunā “Megane RS” izceļas ar divām tehniskajām inovācijām, kas karsto hečbeku segmentā tiek izmantotas pirmo reizi! Pirmkārt, “RS” standarta aprīkojumā ir “4Control” visu četru riteņu stūrēšanas sistēma. Otrkārt, šā auto piekare aprīkota ar rallija tipa “dubultajiem” amortizatoriem, kur cieto gumiju, kas nodrošina amortizāciju brīdī, kad amortizators ir sasniedzis gala stāvokli, nomaina hidraulisks elements.
Jau no pirmā skata “Megane RS” neslēpj savu temperamentu, un neviens neuzdrošināsies apgalvot, ka šis ir parasts ģimenes hečbeks. Jaudīgo dizainu pastiprina no F-1 pasaules aizgūti elementi. Megane RS ir jauns individuālais logotips „rombiņos”, kareivīgs spoileru komplekts un neticami plati sliekšņi, jo ievērojami palielināts riteņu attālums, salīdzinot ar standarta Megane GT: +45 mm priekšā un +30 mm aizmugurē. Radikālā šasijas modificēšana izmaina ne tikai automašīnas stāju, bet arī regulējumus un vadāmību. Spilgti izteiktās riteņu arkas, aizmugurējais difuzors ar izpūtēja uzgali centrā, sānu moldingi un 19 collu diski akcentē automobiļa dinamiku. Renault sporta nodaļa nejoko, un viss šis tūnings ir pilnībā funkcionāls. Spraugas priekšējos spārnos veicina gaisa cirkulāciju bremzēs, bet difuzors zem pakaļējā bampera uzlabo automobiļa stabilitāti lielā ātrumā. Jāpiebilst, ka jaunā “Megane RS Trophy-R” šogad jau atkal uzstādījusi jaunu apļa rekordu Nirburgringas trasē – 7 minūtes un 40,1 sekunde.
Brauciens reālos trases apstākļos
Nirburgringā ar “Megane RS” neesmu izbraucis, bet pirms gada Polijā izbraucu četrus kilometrus garajā Poznaņas autošosejas trasē ar “RS 280”, kas bija aprīkota ar “Sport” šasiju un EDC automātu. Auto aprīkots ar jaunu 1,8 litru tiešās iesmidzināšanas turbodzinēju, kas tapis “Renault – Nissan” alianses kopīgo pūliņu rezultātā. Šī versija spēj attīstīt 280 Zs (205 kW) pie 6000 apgr/min un 390 Nm maksimālo griezes momentu pie 2400 līdz 4,800 apgr/min.
Patiesībā jau, tā bija sportiskās “Megane RS” pati maigākā versija. “Comfort” vai “Normal” režīmos tas ir gandrīz tikpat civilizēts ielas auto kā “Megane GT”, pārsteidzoši kluss un komfortabls, taču “Sport” un “Race” režīmos jau pie pirmā uzspiediena gāzes pedālim salonu piepilda uzbudinoši sportiska dzinēja skaņa. Un tad “Megane” kļūst par agresīvu sacīkšu zvēru, kas momentāli izpilda jebkuru vadītāja komandu, stūre kļūst smaga un precīza, auto pārliecinoši iekļaujas jebkurā virāžā, arī lielā ātrumā un garos līkumos tas turas kā pielīmēts asfaltam. “4Control” visu riteņu stūrēšana izteikti uzlabo vadāmību, piestūrējošā aizmugure visu laiku ir gatava ieņemt pareizo pozīciju jau līkuma ieejā.
Ar tik precīzu, pārliecinošu un savāktu priekšpiedziņas mašīnu nebiju braucis nekad agrāk! Šeit nav ne miņas no jaudīgiem priekšpiedziņas auto parasti piemītošajiem stūres rāvieniem, uzgāzējot līkumos, vai nepietiekamās pagriežamības, izstumjot priekšgalu. “Megane RS” spēja izņemt līkumus ir patiesi iedvesmojoša, jo zemais smaguma centrs un īpašā piekare rada sajūtu, ka pilots, iespiests sportiskajā sēdeklī un turoties pie sporta stūres, tūlīt, tūlīt zaudēs cīņā ar centrbēdzes spēku, bet pašam auto vēl palikusi krietna rezerve līdz saķeres zaudēšanai. Trases režīmā braucienu gribējās izbaudīt vēl un vēl, jo ar katru apli auto atklāja arvien jaunas sevī apslēptas rezerves apļa laika uzlabošanai… Secināju, ka “Megane RS” ļauj izbaudīt lielisku sacīkšu pieredzi arī parastam lietotājam, taču ikdienas apstākļos uz ielas šo auto pamēģināt tā arī nesanāca.
Ar sacīkšu “monstru” ikdienas satiksmē
Šovasar saņēmu neatvairāmu piedāvājumu ikdienišķos Latvijas apstākļos uz koplietošanas ceļiem izmēģināt šā auto 300 zirgspēku jaudas “Trophy” versiju – sportiskāku, cietāku, brutālāku un visādi citādi vairāk trases apstākļiem piemērotu.
Tātad, “Megane RS 300Trophy” ir niknākā no sportiskajām Meganēm. Tālāk ir tikai tīra sacīkšu tehnika. Ja Poznaņā testētā “Megane RS 280 Sport” versija bija “VW Golf GTI” konkurents, tad šī Megane jau pretendē nopietni spēkoties ar “Honda Civic Type-R”.
“Trophy” versija jau standartā ir aprīkota ar Cup šasiju ar stingrākiem amortizatoriem un atsperēm, kā arī mehānisko Torsen diferenciāli. Jau standartā ir Brembo sporta bremzes un Recaro sporta sēdekļi. Arī ļoti glīti 19 collu riteņi. Pieejamas abas transmisijas versijas – īstie sportisti var izvēlēties 6MT, bet slinkākie – EDC automātu.
Atšķirībā no parastās “Megane RS”, “Trophy” versijā 1,8 litru turbo motors ieguvis papildus 20 ZS un 30 Nm griezes momentu, sasniedzot 300 ZS un 420 Nm. Lai panāktu šādus rādītājus, nepietika tikai ar turbīnas spiediena pacelšanu. Ar F-1 inženieru palīdzību, tika pilnībā pārstrādātas dzinēja galvas, ir jauna turbīna ar keramiskajiem gultņiem un jauni dzinēja regulējumi. Ir arī jauna izplūdes sistēma, sportiskāka un ievērojami skaļāka. Tas viss ļāvis auto 100 km/h sasniegt par 0,1 sekundi ātrāk – 5,7 sekundēs. Vaicāsiet – nu, kas tur liels? Taču, karsto hečbeku segmentā katrs zirgspēks un iegūtā sekunde ir uzskatāma par uzvaru. Un cīņa šeit ir tikpat intensīva kā pasakaini dārgo superkāru lauciņā!
Bet mans uzdevums šajā testa braucienā – paskatīties uz “Megane RS 300Trophy” kā uz ikdienā lietojamu auto Latvijas apstākļos. Vai ar šo auto braukt katru dienu uz darbu būtu “mission impossible”?
Kāpju iekšā! Sportiskais gars atbalsojas salona detaļās. Mēraparātu panelis ir domāts ātrai datu nolasīšanai, īpašā stūre ar vadības funkcijām un “nulles pozīcijas” atzīmi nodrošina aktīvai braukšanai piemērotu ideālu satveramību, savukārt alumīnija uzlikas uz pedāļiem un apdares elementi sarkanā krāsā atmodinās jebkura sportiskos instinktus. Recaro kausveida sedekļi novietoti par 2 cm zemāk, nekā standarta sēdekļi, tie ne tikai izskatās fantastiski, bet ir arī ļoti ērti pat ikdienas braucienā.
Skaņas izolācija salonā ir pārsteidzoši laba. Protams, šeit nevar noslēpties no dzinēja trokšņa, bet viss pārējais tiek slāpēts. Turklāt Bose audiosistēma skan pārliecinoši gan hārdroka, gan “metāla” režīmos. Infosistēmas 8.7 collu ekrānā ir atrodamas visas nepieciešamās lietas – arī Apple CarPlay un Android Auto atbalsts. Papildus aprīkojumā var dabūt līniju asistentu, parkošanās sensorus ar kameru, avārijas bremzēšanas asistentu un adaptīvo kruīza kontroli. Tātad, šeit ir gan sportiskās sajūtas, gan visi mūsdienīgie komforta un drošības aprīkojuma elementi.
“Megane RS Trophy” tiek aprīkots ar maināmo izplūdes vārstu sistēmu sportiskai skaņai. Jau tukšgaitā aizmugurējā bampera vidū iebūvētā izpūtēja trapece izdveš dobju rūkoņu, bet, izkustoties no vietas, auto satricina tuvāko apkārtni ar varenu rēcienu. Tik skaļu spēkratu kustību apdzīvotās vietās pēc desmitiem vakarā vajadzētu aizliegt! Nevēloties pievērst sev pastiprinātu uzmanību un netraucēt apkārtējos, mēģinu trokšņu līmeni samazināt, aktivizējot komforta režīmu. Izpūtēja toņkārta izmainās, taču velti gaidīt, ka šis auto sāks klusi murrāt… Zinu, ka kārtīgi “benzīngalvas” man nepiekritīs, bet izplūdes trakta skaļumu es neuzskatu par sportiska ielas auto plusu (trasē, protams, – tas ir OK!), un tas man Rīgas ielās nemaz nav nepieciešams.
Jā, kas tad īsti ir nepieciešams īstam karstajam hečbekam, lai baudītu adrenalīnu? – Kartinga sajūta pie stūres un momentāna atsaucība uz katru pieskārienu gāzes pedālim! Te tas viss ir pārpārēm. “Megane RS Trophy” brauc fantastiski – auto ir precīzs un dinamisks. Lielākā bauda ir auto spēja neticamā ātrumā izņemt līkumus, jo zemais smaguma centrs un īpašā piekare rada sajūtu, ka pilots viens pret vienu cīnās ar centrbēdzes spēkiem, iespiests Recaro sēdeklī. Sportiskā piekare ideāli notur auto uz asfalta, un katrs pagrieziens ir kā saldais ēdiens, ko gribas izbaudīt vēl un vēl. Faktiski, tu saplūsti ar auto, veidojot vienu veselu. Un tā ir tiešām lieliska sajūta!
Karstajiem hečbekiem pie mums Latvijā būtu daudz labāki pārdošanas rādītāji, ja vien mūsu ielas un asfaltētie ceļi būtu līdzenāki, jo šobrīd uz mūsu “nacionālās kvalitātes” asfalta šie auto kļūst diezgan nebaudāmi cietās piekares dēļ. Toties “Megane RS Trophy” ātrumā ir pārsteidzoši stabila faktiski uz visa veida cietajiem segumiem, tostarp ļoti nelīdzena asfalta. Pie tā vainīga ir „dubultā amortizatora” konstrukcija, kas aizgūta no rallija mašīnu tehnoloģijām, kur cieto gumiju, kas nodrošina amortizāciju brīdī, kad amortizators ir sasniedzis gala stāvokli, nomaina hidraulisks elements. Pateicoties faktiski diviem amortizatoriem vienā, auto gaita ir blīva un precīza, nodrošinot lielisku stabilitāti sportiskos braukšanas režīmos. Pieaugot ātrumam, piekare klusi un pacietīgi kopē nolāpītā asfalta negludumus, sportiskā stūre ļauj zibenīgi reaģēt uz šķēršļiem, taču katru asfalta bedrīti un grambiņu tu izjūti ar savu pēcpusi. Jā, nolāpītais Latvijas asfalts… Turpretī uz līdzenas šosejas mazā raķete uzvedas nevainojami!
Vai “Megane RS 300Trophy” ir manai ikdienai piemērots auto?
Dzinējs ir spridzeklis, bremzes – asas kā žilete, piekare cieta, bet gaita – stabila. “Comfort” vai “Normal” režīmos šis karstais hečbeks ir kā slēpnī sasprindzis zvērs, gatavs lēcienam, tā vien gaidot brīdi, kad akseleratora pedāli nospiedīsiet stingrāk.
Pateicoties “4Control” sistēmai un inovatīvajai piekarei, automašīna ir izcili paklausīga un viegli vadāma ne tikai ekstremālā sporta režīmā. Pilsētas satiksmē sastrēgumu stundās dzīvi atvieglos automātiskā transmisija, bet manevrēšana lielveikalu stāvvietās nebūs grūta, pateicoties “4Control” četru riteņu stūrēšanai. Sportiskie Recaro kausveida sēdekļi arī ikdienas braucieniem nodrošina augstu komforta līmeni, bet aiz tiem vēl paliek pietiekami daudz vietas diviem aizmugures pasažieriem. Klasei atbilstošais bagāžnieks būs gana praktisks visām nepieciešamajām mantām. Testa brauciena laikā “Megane RS 300Trophy” spēja izpildīt arī ģimenes auto nepieciešamās minimālās prasības – bagāžniekā ērti ietilpst bērnu rati, salona aizmugurē – bērnu sēdeklītis, tikai… bērns sēdeklītī brīnās – ko tas auto tik ļoti kratās…
Ikdienā lietoju tikai Comfort režīmu, bet arī tas šķita par cietu un par skaļu. “Trophy” ir zemāka un cietāka šasija, lai braukšanu trasē padarītu precīzāku. Ikdienai pat šajā komforta režīmā balstiekārta ir daudz par cietu. Jā, tā ir kārtīgam sporta auto piestāvoša lieta, taču pavadot šajā auto visu svētdienu ģimenes izbraucienā, kļūst skaidrs, ka šis nav ģimenes vāģis, un viens pēc otra pasažieri sāk vēlēties, kaut būtu braukuši ar savu veco, pierasto un mīļo mašīnīti.
Jāpiebilst, ka papildus problēmas šā auto lietotājam radīsies tieši Rīgā, jo zemais klīrenss neļauj uzbraukt uz trotuāru apmalītēm. Un tas nepieciešams, ne tikai lai attiecīgā vietā noparkotos. Testa brauciena laikā nokļuvu situācijā, kad pašvaldības uzņēmums “Rīgas ūdens” veica uz brauktuves esošo kanalizācijas aku remontdarbus, tāpēc satiksmes plūsma tika novirzīta… jā, tieši pa gājēju ietvi.
Secinājumi
“Renault Megane RS 300Trophy” ir mašīna, kas satriecoši izskatās un dāvā braukšanas prieku tīrā veidā. Sacīkšu trasē “Trophy” būtu viens no aizraujošākajiem karstajiem hečbekiem, bet ikdienā uz ielas… es tomēr labāk izvēlētos nedaudz maigāko “Megane RS 280 Sport”.
Atšķirības ir sajūtās – “Megane RS 300Trophy” ir brutālāks, ekstrēmāks sporta auto. Bremzes – “nāvējoši” asas, paātrinājums – “zvērīgs”, vadāmība – precīza kā žilete! Balstiekārta ir sportiski cieta, labi jūtami pat mazākie ceļa nelīdzenumi. Arī “Megane RS 280 Sport” ir dinamisks un ātrs auto, kas pie katras izdevības provocē pievērsties sportiskai braukšanai. Taču, tas spēj labāk pielāgoties relaksētai ikdienas lietošanai, jo ārpus trases var būt arī mierīgs, kluss un gana komfortabls.
“Megane RS 300Trophy” pat nemēģina slēpt savu temperamentu, uz ko norāda jaudīgais dizains. Šis ir auto, kurš visu savu potenciālu atklās vien pilotam ar atbilstošu sagatavotības līmeni, taču spēj sniegt baudu arī ikdienas braucējam. Un ikvienu braukšanas entuziastu, kas uzdrošināsies iesēsties un izmēģināt, šis auto noteikti neatstās vienaldzīgu! Turbomotora jauda un sportiskā izplūdes trakta skaņa var kļūt par atkarību, bet precīzā stūre liks izpildīt aizraujošus manevrus vēl un vēl, padarot īpašnieku bezgala laimīgu… Maksimālā emociju deva katru dienu!
Tātad, mans ideālais “Renault” – izskatās kā “RS Trophy”, brauc kā parasta “Megane RS” komforta režīmā – klusu un komfortabli, bet nepieciešamības gadījumā jaudīgais dzinējs var tikt pamodināts jebkurā brīdī, tikai nedaudz vairāk piespiežot gāzes pedāli…
“Renault Megane RS” ar 280 ZS motoru maksās no 26 720 eiro, bet par “RS 300 Trophy” ir jāmaksā vairāk – 300 ZS versijai cena pakāpjas līdz 30 510 eiro. Ar EDC automātu šā auto cena sākas no 32 250 eiro (visas cenas – šā brīža īpašais piedāvājums).
Ko piedāvā konkurenti? – “VW Golf GTI TCR” sākumcena ir 36 516 eiro, tam ir 2,0 litru TSI turbomotors, kas attīsta 290 ZS. “Cupra Leon” maksā no 29 010 eiro, zem pārsega tai būs identisks 290 ZS 2,0 TSI. Jaunais “Ford Focus ST” ar 2.3 litru EcoBoost 280 ZS dzinēju maksā, sākot no 32 900 eiro. “Hyundai i30N” pieejams tikai ar sešpakāpju mehānisko transmisiju un jaudīgākajā 285 ZS versijā tas maksā 28 990 eiro, bet “Honda Civic Type-R” ar 320 ZS cena sākas no 37 350 eiro.