2015.gadā jaunais modelis “Talisman” franču autoražotāja “Renault” piedāvājumā aizvietoja Eiropā populāro “Laguna”, kas savā 20 gadu pastāvēšanas laikā visās trijās paaudzēs ieguvusi samērā daudz cienītāju un paguvusi ne tikai uzvarēt britu salonauto čempionātā “BTCC”, bet arī glamūrīgi pagozēties uz Kannu kinofestivāla sarkanā paklāja. Arī es visas iepriekš testētās “Laguna” mašīnas atceros ar siltām jūtām.
Ja modeļa nosaukums “Laguna” saistās ar saulainām brīvdienām eksotiskā pludmalē, tad vārds “talisman” ir tuvāks tādiem jēdzieniem kā “veiksme”, “mērķtiecība”, “uzņēmība”. Jebkurā gadījumā, nosaukuma maiņa signalizēja par modeļa mainīto identitāti — no ģimenes auto brīvdienu izbraucieniem uz prestižu biznesa klases spēkratu. Nu jā, jaunais modelis stājies arī mazpazīstamā biznesa klases sedana “Renault Latitude” vietā.
Pirmās reklāmas vēstīja, ka “Talisman” dizainā esot iestrādāts “latīņu pasaules jutekliskuma elements”. Lai nu kā būtu ar tik netveramu jēdzienu kā “jutekliskums”, šis auto nenoliedzami piesaista skatienus. Jāatzīmē, ka nekrīt acīs nekādas tipiski franciskas dīvainības, tādēļ kvēlākie franču auto fani pat bija gatavi apgalvot, ka “Talisman” pietrūkst franču šarma. Taču lielākajā daļā Eiropas “Talisman” par savu izskatu izpelnījās skaļus komplimentus. Dizains esot pievilcīgs, cienīgs un… tāds vāciski akurāts. Daži Eiropas auto žurnālisti pat atļāvušies pajokot, ka bez milzīgās “Renault” emblēmas uz radiatora šis auto tikpat labi varētu tikt stādīts priekšā kā jaunais “VW Passat” un… visi noticētu. Tā vien šķita, ka konservatīvajā D segmentā “Renault Talisman” radīja nelielu revolūciju. Pēdējā laikā līdzīgu saviļņojumu spēja izraisīt tikai “Opel Insignia” parādīšanās 2008. gada rudenī.
Sākumā “Talisman” nebija lielāku dzinēju par 1,6 litriem, kas šāda izmēra automašīnai šķiet nepierasti pat mūsdienu “downsizing” tendences kontekstā. Motoru izvēle aprobežojās ar trīs jaudu (110, 130, 160 Zs) dīzeļagregātiem un diviem benzīna turbo motoriem ar 150 un 200 Zs.
Visbeidzot, 2018.gada rudenī Parīzes autoizstādē “Renault” demonstrēja iepriekš neredzētu “Talisman S-Edition” versiju, kas uzskatāma par pašu sportiskāko, un tagad “Talisman” rangā piekāpjas tikai glamūrīgajai “Initiale Paris”. Turklāt, citiem “Renault” modeļiem (pat ne topmodeļiem “Espace” un “Koleos”) šāda “S-Edition” komplektācija pagaidām neesot plānota.
“Talisman S-Edition” ir pieejams ar jaudīgākiem dzinējiem – Energy Tce 225 1,8 litru tilpuma dalītās iesmidzināšanās benzīnnieku un jaunu 2,0 litru turbodīzeļa versiju Energy dCi 220. “Renault” jau sen ir plaši pazīstami ar kompaktā “Megane R.S.” sportiskajām modifikācijām, taču savus vidējās klases sedanus franču ražotājs nekad nav pozicionējis kā sportiskus automobiļus. Vai šis “Talisman S-Edition” būs spējīgs priekšstatus mainīt?
Testam man tika piešķirts elegants “Renault Talisman S-Edition Tce 225 EDC-7” sedans slapja asfalta virsbūves krāsā. Tātad, auto ar 224 Zs benzīna turbomotoru un EDC septiņpakāpju divsajūgu automātisko pārnesumkārbu. “Talisman” ģimenītē šis ir pats jaudīgākais auto, kas maksimālā griezes momenta ziņā (300 Nm pie 2000 apgriezieniem minūtē) zaudē tikai dCi 220 dīzelim, bet maksimālā ātruma (240 km/h) un ieskrējiena dinamikas ziņā (līdz 100 km/h – 7,4 sekundēs) ir pārliecinošs līderis.
“Talisman S-Edition” ir adaptīvie amortizatori, tāpat mašīna apgādāta ar piestūrējošo aizmugures riteņu sistēmu “4Control”. Protams, šeit ir arī “Multi Sense” sistēma, kas ļauj katram pēc sajūtām izvēlēties vienu no pieciem dažādiem braukšanas režīmiem – Eco, Comfort, Neutral, Sport un Perso (personificējami braukšanas parametri), kas atšķiras ar pārnesumkārbas, stūres mehānisma un adaptīvo amortizatoru darbības iestatījumiem, kā arī dzinēja “skaņas dizainu” .
Vizuāli “S-Edition” atšķirības zīmes ir neuzkrītoša šiltīte uz priekšējā spārna, tikai šai komplektācijai pieejami eleganti, tumšas krāsas riteņu diski ar 245/40 R19 riepām, kā arī melni sānskata spoguļu korpusi.
“Talisman” sedans ir 4849 mm garš un 1868 mm plats, virsbūves augstums nepārsniedz 1463 mm, tam ir 2,81 metru gara riteņu bāze. “Talisman” divos izmēros no trim pārspēj klases etalonu “VW Passat” (+74 mm garumā, +36 mm platumā, -20 mm augstumā). No tiešajiem konkurentiem par “Talisman” nedaudz lielāks ir tikai “Ford Mondeo” (+22 mm garumā, +16 mm platumā, +19 mm augstumā), savukārt “Opel Insignia” pārspēj “Talisman” garumā (+18 mm), toties piekāpjas platumā (-5 mm) un augstumā (-8mm).
“Talisman” salona telpas augstums ir 902 mm, šeit pietiek telpas gan galvai, gan kājām, bet aizmugurē paliek līdz pat 262 mm liela vieta ceļgaliem, arī bagāžas nodalījuma ietilpība neliks vilties. Ar 608 litru bagāžnieku “Talisman” ir klases līderis, diezgan tālu atstājot aiz sevis tuvākos sekotājus (“Passat” – 586 l, “Mondeo” – 550 l, “Insignia” – 490 l).
“Talisman” atpazīst un sveic vadītāju jau no attāluma. Tuvojoties auto ar “Renault Hands Free” atslēgas karti kabatā, skaisti iedegas dienas gaitas un aizmugurējie lukturi, iedegas arī salona apgaismojums, atliecas sānu spoguļi, izgaismojas iekāpšanas zona un nomirgo pagrieziena rādītāji. Atverot durvis, iedegas instrumentu displejs un multimediju ekrānā parādās sveiciena animācija.
Iekāpjot salonā, rodas nepārprotama sajūta, ka šis būs ceļojums biznesa klasē. Apsildāmi un ventilējami priekšējie ādas sēdekļi, kas veidoti īpaši plati un ērti, iedvesmojoties no biznesa klases lidmašīnu krēsliem. Sēdekļu polsterējuma pozīcijas, augstumi un leņķi, kā arī jostasvietas atbalsts var tikt elektriski pielāgoti katra vēlmēm 10 veidos, ir iespējams saglabāt līdz pat 6 dažādiem sēdekļa iestatījumiem. Arī salonā atrodama norāde “S-Editon”, bet priekšējā paneļa, stūres rata un pārnesumkārbas sviras apvalka, kā arī sēdekļu vīles izšūtas ar sarkaniem diegiem. Viss salons, jumtu ieskaitot, šai modifikācijai ieturēts tumšpelēkos toņos, bet sarkanās nošuves pelēcīgo sajūtu kliedē, tāpat kā sešu krāsu salona apgaismojums, četri dažādu krāsu digitālā spidometra/tahometra varianti un Premium klases audiosistēma.
Paneļa centrā galvenais akcents ir liels 8,7 collu skārienjutīgs monitors ar “R-Link 2” infosistēmu, kas saprot arī latviski. Ar tās funkcijām ir iespējams operēt trīs veidos — izmantojot īsceļa pogas skārienjutīgajā ekrānā, ar daudzfunkcionālo rotācijas pārslēgu uz paneļa vai ar papildu pogām uz stūres. Visbiežāk lietotās funkcijas atrodas rokas stiepiena attālumā speciāli izstrādātos logrīkos, kurus iespējams sakārtot atbilstoši savām vēlmēm.
Pateicoties mašīnā iebūvētajai “Bose” telpiskās skaņas sistēmai, “Talisman” ir spējīgs salonā uzburt roka koncertam līdzvērtīgu sajūtu. Trīspadsmit jaudīgi skaļruņi, ieskaitot divus zemfrekvenču skaļruņus, nodrošina kvalitatīvu telpisku skaņu un rada dzīvā priekšnesuma sajūtu.
“Talisman” lielisko gaitas komfortu sajutu jau iepriekšējā testa braucienā ar sedanu “Initiale Paris” versijā ar 160 Zs dīzeļmotoru, kas bija salāgots ar sešpakāpju EDC divsajūgu transmisiju. Taču ar šo 224 Zs benzīnmotoru un jauno EDC septiņpakāpju transmisiju “Talisman S-Edition” jau nokļūst uz vienas laipas ar slavenajiem vācu “biznesa sporta” sedaniem!
Jau pašā brauciena sākumā sapratu, ka EDC septiņpakāpju pārnesumkārba ar motoru saprotas tiešām lieliski. Auto priecē ar precīzu un prognozējamu vadāmību, pateicoties “4Control” sistēmai, kas piestūrē aizmugures riteņus. Lielais sedans izceļas ne tikai ar nesatricināmu taisnvirziena stabilitāti, bet arī ar apbrīnojamu vieglumu paklausīgi un precīzi izpilda dažādas sarežģītības manevrus dažādos ātruma režīmos. Pie tam, šis “Talisman”, neskatoties uz visai prāvajiem riteņiem, nav zaudējis visnotaļ komfortablu gaitu.
Balstiekārta rūpējas par to, lai visām Latvijas ceļa riebeklībām auto pāri slīdētu gludi, saglabājot teicamu gaitas komfortu. Turklāt skaņas izolācija te ir ne sliktāka kā jebkurā “Premium” automobilī.
Testa brauciena trīs dienās “Talisman S-Edition TCE 225” demonstrēja arī labu līdzsvaru starp dinamiku un degvielas ekonomiju, – vidējais degvielas patēriņš tikai nedaudz pārsniedza 7 litrus uz 100 kilometriem. Nav slikti 224 Zs jaudas auto ar pašmasu virs pusotras tonnas.
“Talisman” trūkumi? – Labi pacenšoties, dažus sameklēju. 608 litru bagāžniekā varētu pārvadāt lielas lietas, taču eleganti slīpais aizmugures logs atstājis pārāk mazu bagāžnieka atveri, arī aizsniegties bagāžas telpas dziļumā nav viegli… ar zināmu nostaļģiju atceros “Laguna” hečbekus. “Renault Hands Free” plastikāta atslēgas karte gan šķiet, ka nav mainījusies kopš vecajiem “Laguna” laikiem. Tā ir pārāk liela, lai nēsātu makā, bet to nav iespējams piekarināt atslēgu saišķim. Tātad, vienīgā iespēja ir šo karti nēsāt kabatā, no kuras tā var arī nejauši izslīdēt. Nu jau gan laikam piesienos sīkumiem…
Secinājumi
Rudens dienās, kas tika pavadītas pie “Renault Talisman” stūres, man tā vien gribējās uzlikt šiku bereti, elegantu šalli, un doties pēc rīta kafijas ar kruasānu kādā franču bulanžērijā. Tomēr galvenais, ka atšķirībā no citiem iepriekš testētajiem šīs klases franču auto, “Talisman” ir spējīgs sagraut latviešu aizspriedumus pret franču autobūvi (ko savulaik nespēja pat ekskluzīvais “Citroen DS5”). Šajā auto it visā jūtama vāciska kvalitāte, tomēr gan eksterjers, gan interjers radikāli atšķiras no vāciešu perfektās garlaicības.
Savā tirgus segmentā “Renault Talisman” sedans spēj izcelties ar komfortu, dizainu un oriģinalitāti. Liels, ērts un kluss auto ar labu līdzsvaru starp gaitas komfortu, vadāmību un, “S-Edition TCE 225” versijā – arī dinamiku. Vizuālais tēls, ietilpība un braukšanas īpašības rada iespaidu, ka šim auto jābūt krietni dārgākam, nekā izrādās patiesībā. “Talisman S-Edition Tce 225” cena ir 34 690 eiro. Tieši tagad spēkā ir “īpašais piedāvājums” – 30 240 eiro. “Talisman S-Edition Blue dCi 200” maksā 37 340 eiro, bet “īpašā piedāvājuma” ietvaros to var nopirkt par 32 540 eiro.
Atšķirībā no klasesbiedriem “VW Passat”, “Toyota Camry” un “Škoda Superb”, kas arī, protams, ir lieliski auto, “Renault Talisman S-Edition” vizuāli ir gana šarmants un pietiekami aizraujošs, lai, piebraucot ielas malā, līdzās aprautos meiteņu sarunas un viņu skatieni uzreiz sāktu meklēt – kurš tad ar šo smuko auto ir atbraucis… Šāds auto ar “4Control” šasijas un aktīvās balstiekārtas kombināciju, greznu ādas salonu un “Bose” audiosistēmu jau ir iesniedzies “Audi A4” teritorijā. Ja neesat zīmolu vergs un ir interese iegādāties biznesa klases sedanu, būtu muļķīgi neizmēģināt arī “Talisman”. Manuprāt, tas ir pietiekami reprezentabls, lai derētu jebkuram “pagrīdes miljonāram”, kurš novērtētu šā modeļa izcilo komfortu un cenas/vērtības proporciju.